Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Hobi Baru Aku

Korang ada hobi tak?

Hobi aku baca buku.

Macam gud gud je kan. Tapi seyes ni. Aku suka membaca. Dan aku tak choosy bahan bacaan. Daripada buku-buku ilmiah (macam buku agama, motivasi), magazine, novel, artikel, komik, signboard tepi jalan, nama kampung, nama masjid, nama jalan sampailah buku teks BM darjah dua adik aku. Pun aku baca jugak. Korang jangan pulak gedik-gedik tanya "abeh tu, Quran tak baca ke?" Baca Quran tak payah cerita kat korang, riak namanya tu.

Aku ingat lagi masa aku kecik-kecik, kalau time mandi tu abeh la tulisan pada tiub ubat gigi Colgate tu aku baca. Pastu tulisan pada botol shampoo pulak. Haa, sampai obses camtu sekali dengan membaca. Thanks to my mama, aku pandai membaca masa umur 4 tahun, sebab tu excited lebih sampai semua pun nak baca. Pantang jumpa tulisan. Budak-budak kan memang camtu.

Bila dah dewasa dan ada income sendiri, aku pun start 'projek buku' dengan B. Segan pulak sebab dah lama janji  dengan korang nak share buku-buku yang aku baca. Tapi haram, sampai hari ni satu pun aku tak upload. Koleksi buku aku dah banyak tau. Macam-macam genre pulak tu. Nanti ye, tenang-tenang nanti aku upload 'harta karun' aku tu berserta ulasannya sekali. Plan nak start buat time maternity leave nanti.

Oh rak buku idamanku. Bilakah akan jadi kenyataan.

Selain dari membaca, aku pun suka bela binatang jugak. Tapi yang ni boleh kira sebagai hobi tak? Kalau ye, thanks to my dad pulak sebab yang ni adalah genetik dia. Dan kalaulah kami punya halaman rumah yang luas, aku tak taulah spesies apa pulak yang kitorang akan bela. Rumah kami pernah ada:-

1) 11 ekor kucing

Tadaa...Introducing En. Bobo. Ni baru sekor tau.
2) Anak kerbau

Sesungguhnya, saya tidak menipu anda. Huhu.

Mmmuah. Sayang abah.
3) Ayam belanda -sorry aku lupa mana aku save gambar diorang.

4) Rabbit -abang & adik

5) Anak tupai

Feberet dia, pisang dengan buah rambutan. Buah rambutan paling suka.
6) Anak burung - yang ni pun, tak sempat amek gambar dah arwah dulu. Kecik sangat.

7) Latest ni, 2 ekor ayam. Rambo dan aweknye =)

Yang menariknya pasal hobi ni ialah, binatang peliharaan kitorang selalu bertukar ganti. Selalunya sebab mati (T_T). Biasanya, kami tak buang atau bagi orang sebab once dah bela, kami akan sayang macam famili sendiri. Alhamdulillah, aku pun bertemu jodoh dengan lelaki penyayang, so bolehlah B geng dengan abah. Lagi satu, selain ayam belanda tu, semua pets kami biasanya binatang sesat, kucing orang buang, kotor, kena kurap, kena gigit anjing, sakit, takde ibu nak jaga or nak menyusukan (sangat baby, kalau tak amek bela mesti mati), jumpa tepi jalan, macam-macam lagilah ceritanya.

Tu pasal hobi aku dari kecik.
Baru-baru ni pulak, masa balik kampung B kat Kuala Krai, B telah memperkenalkan aku dengan hobi baru. Haa, saspen tak? Kitorang ni, kalau balik kampung, mesti singgah kat ada satu nursery ni kat Besut. Ma (ibu B) minat sangat pokok bunga. Ha, korang dapat hint dah sket-sket kan. B pun macam ma dia. Tapi aku kurang sket pokok-pokok ni walaupun abah suka. especially pokok buah dengan pokok puding. Yang ni aku ikut mama pulak, tak ikut abah. Nak jadikan cerita, B suruh aku pilih pokok apa nak bagi ma dia sebab dah selalu sangat belikan pokok bunga kertas kacuk warna.

Aku pun suggest satu pokok ni. Bunga besar. aku tanya akak tu pokok apa. Dia cakap kemboja. Aik, setahu aku kemboja yang kat atas kubur tu. Yang wangi lagi mengerikan, huhu. Yang ni dah la bunga cantik, pokok kecik, tapi bunga tak berbau. Dia cakap kemboja China. Whateva la, yang penting lawa. Aku cakap kat B boleh tak kalau aku nak satu. Nak belajar bela pokok bunga pulak. B bagi. Aku pilih warna merah untuk ma, warna putih untuk aku. Ok, B approve. Next, pilih pasu pulak. Ni pun B bagi aku pilih. Heaven sangat kan bila shopping orang lain bayar. Ahaks.

Masa dah dekat nak sampai rumah ma, tetiba aku terfikir pulak, "abang, dahtu camne kalau ma suka yang putih, tak suka yang merah?" Takkan nak cakap, "ma yang putih tu Kak Ngah punya, ma punya merah." Nanti ma cakap, "kurang asam punya menantu!!" B senyum je, nanti abang cakaplah awal-awal putih tu ayang punya. Ok. Tapi hati aku tetap rasa tak best. Last-last aku decide nak biar ma pilih dulu. Aku ambil je yang ma takmau. Yelah, aku pun baru je nak belajar jaga pokok, takyahlah bersungguh sangat. Buatnya lepas dua hari, pokok tu mati tak ke kes naya.

Sesampainye kitorang depan rumah, B keluarkan pokok tu. B cakap, "ma, ma pilih so, kak ngah nak so. Ma nak hok mano?" Ma senyum, "ma mana-mana tak kesah, lawo blako." Adik-adik B semua dah excited ni. Ada suruh ambil merah, ada suruh ambil putih. Dalam hati aku, janganlah B gatal-gatal mulut cakap kat ma aku nak yang bunga putih tu. Dup dap dup dap.

Agak-agak korang, ma pilih yang mana?

to be cont........
         

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol