Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

SPM oh SPM

Officially, SPM 2013 bermula 6 Nov dan berakhir 5 Dis. Tapi bebudak Tuition Center aku paling last 27 Nov, subjek Biology. Subjek aku ngajar tuh. Selepas tarikh tu semua subjek-subjek yang tak signifikan dengan aku atau dengan kata lainnya subjek yang aku tak offer kat Pusat Tuisyen Nurin Nur.

Bulan ni paling last la aku dapat tolong diorang habis-habisan sebelum bercuti panjang. Dengan perut yang semakin membulat ni aku dah semakin tak larat nak angkut baby panjat tangga office. Both, office Hoerbiger dan office Nurin Nur. Aku decide untuk let go dulu tuisyen ni sampai selamat bersalin dan selepas berpantang dengan jayanya.

Bila korang tengok tajuk entri ni, jangan salah faham pulak. Aku bukan nak cerita pengalaman aku menghadapi SPM tahun 2004 dulu (oh, aku sudah tua rupanya, sigh~~) , memberi soalan spot, mahupun tips-tips menghadapi peperiksaan. Yang itu, korang google lah di blog-blog para ilmuan dan pakar-pakar motivasi yang lain. Ada ramai lagi yang lebih layak dari daku ini (tacing tak memasal).

Yang aku nak share adalah aku punya uneasy feeling nak lepaskan anak-anak aku nih. Bila dah bulan-bulan last ni, aku macam emosi semacam bila fikir confirm susah giler aku nak jumpa bebudak ni lagi lepas diorang habis SPM, sob sob. Bebudak sekolah rendah ni takde hal, InsyaAlllah tahun depan diorang masuk balik, itupun kalau mak bapak diorang masih percaya dengan khidmat tempat tuisyen aku.

Dahlah bulan lepas aku dah kena berpisah dengan bebudak Form 3, bulan ni dengan bebudak Form 5 pulak. Haih, yang peliknya masa aku ngajar kolej dulu aku tak pulak ada feeling macam ni walaupun student silih berganti tiap semester. Salah satu faktor dia kau rasa sebab masa tu jarak umur aku dengan student tak jauh sangat. Aku 22, student 19, 20 tahun camtu. So aku treat diorang macam adik-adik. Tapi this time, ish segan pulak nak cakap, aku rasa macam nak hilang anak.Wuuwuuuwuu~~~~

Korang percaya tak, aku rasa aku sayang diorang macam anak!

Budak2 form 3 probably akan masuk sekolah teknik tahun depan, kemungkinan besar susah nak jumpa diorang lagi. Yang form 5 pulak akan masuk unibesiti...Huwaa, mesti aku rindu budak-budak nih.

Student aku ni macam-macam ragam, macam-macam pe'el, tapi entah. Diorang manja dengan aku. Baik lelaki atau pompuan. Nakal. Suka nyanyi kuat-kuat. Kuat mengusik, menyakat, gelak kuat-kuat. Selalu buat aku sakit kepala, tapi bila absent aku jadi teringat aje. Diorang start tuisyen this year aje tapi itu bermakna diorang kenal aku start zaman anak dara, sampai dah kahwin, sampai dah membuyung sekarang. Diorang excited tengok perkembangan perut aku, soal macam-macam macam diorang pulak nak dapat adik baru.

"Teacher, kenapa perut teacher kecik sangat?" "Baby teacher dah brape bulan?" "Nak beranak bila? Kat mana?" "Nak bagi nama apa?" "Babyboy ke babygurl?"


Ni bebudak form 3. Si nakal. Nampak tak bunga sekuntum tu? Selalu jadi bahan usikan Sang Kumbang.

Jangan terpedaya dengan diorang ni. Buat-buat rajin je bila orang nak snap gambar.
From left: Fatin, Azim, Luqman, Danial, Shakir.


Ada sekali Luqman cerita, "teacher tau tak, kat skolah kita ada senior nama Firdaus." Aku tanya, "hah, kenapa dengan dia?" "Nama aje macam nama syurga, perangai macam setan" Astaga, boleh pulak macam tu.

Hah, yang ni Huda. Sedang bermain-main dengan ipad aku.

Ni lagi dua orang. Bebudak Form 5 ni. Syida & Tini.

Syida, Tini, Bani & Ashraf

Sibuk je semua nak bergambar, padahal tengah belajar tu.

Tengok, makan sepah-sepah. Jap lagi aku la yang kena kemas tu.
From left: Izham, Basit, Imran, Shairie & Syafiq

Ni pun sama, berlakon rajin je ni.

Ada sekali tu, sorang student aku pergi umrah so dia tak dapat attend aku punya wedding. Balik tu dia hadiahkan aku sejadah dari Mekah. Thanks so much dear =)
Yang paling best, dia datang kat aku cakap

"Teacher, masa saya kat Padang Arafah ada orang bagitau kat sini tempat pertemuan semula Nabi Adam dengan Hawa lepas turun dari syurga. Kat sana saya doakan jodoh teacher dan cikgu Hafiz kekal sampai bila-bila. Bahagia sampai syurga."

Seyes weh, aku rasa nak nangis depan-depan dia jek. Tapi aku kan emak, mestilah berlagak kuat depan anak-anak.

P/s: Dear all my sayang, teacher just nak cakap teacher dah halalkan semua ilmu yang teacher share dengan korang. Walau sebesar zarah apa yang disampaikan, semuanya milik Allah, guru sebagai penyampai sahaja. Semoga berjaya dalam hidup dan buat pilihan menguntungkan di hadapan kalian, baik dunia atau akhirat. Semoga apa jua yang disampaikan, dapat sama-sama kita ambil kebaikan darinya. Baik untuk kalian, mahupun untuk diri teacher sendiri ^_~


No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol