Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Hobi Baru Aku - Part 2

Rentetan daripada cerita aku beli pokok bunga kemboja ritu, ni sambungan dia....

Last-last ma cakap perlahan je, "yang merah tu lawo sangat. Bagi kak ngah yang merah takpo." Huhu, dia bukan pilih yang mana dia minat, yang dia minat tu dia bagi aku pulak.

Kami duduk umah ma 3 hari baru ni, sebab aku apply leave on Friday dan kitorang balik Ahad. Sampai ke sudah kami tak pilih nak yang mana satu. Hari yang aku nak balik tu, ma tanya aku tak nak ambil ke bunga aku tu. Aku cakap takpelah ma, ma ambil je dua-dua. Sepasang cantik sikit. Kalau sensorang je nampak cacat pulak bunga tu, kesian pulak dia takde geng.. Ngee~~ (hape ko ingat ni kawanan ikan ke nak ber'geng' ni Bajilah oii??)

So, aku balik dengan tidak berbunga la hari tu. Sob sob. Aku ni tak boleh blah sikit dengan ma ni. Aku dah ter'jatuh' sayang dengan dia macam aku sayang mama aku sendiri. Ni tak ada kena-mengena dengan cerita aku terjatuh cinta sama dia punya anak wokeh. Dan aku tak ada niat nak membodek pun, sebab laki aku pun bukan reti baca-baca blog nih. Ma aku ni dahlah anak ramai, dia sangat penyayang dengan anak-anak dia. Pastu dia obses dengan pokok bunga. B pulak, pantang ada peluang, kalau pergi nursery ke, Cameron Highlands ke tak pernah lupa belikan pokok bunga untuk ma. Anyonyonyo. Macam sweet-sweet je dua beranak nih. Aku pun, bila tengok ma hepi, aku pun hepi. Cuma aku kena menyelami dengan lebih mendalam apa yang hepi sangat tilik pokok-pokok bunga kertas ni? Tak paham aku. Kalau mama aku, dia tak minat pokok-pokok nih, dia suka main dengan En. Bobo je. Masih ingat En.Bobo?Kononnya En.Bobo manja dengan dia, padahal En.Bobo mengongoi kat kaki mama tu sebab dia lapor aje. Mesti mama terperasan yang En.Bobo tu sayang kat dia.Huhu.

Sebelum aku mengarut lebih jauh, sambung cerita semula. Dalam perjalanan balik tu, B berhenti sekali lagi di Besut. Dekat nursery yang kami pergi hari Jumaat ritu. Yang bestnye, budak yang kerja kat nursery tu still ingat kami lagi. Kali ni B tak suruh aku pilih dah, dia terus ambilkan bunga kemboja putih pastu ambil pasu satu, exactly sama macam yang aku pilih hari tu. Bayar, pastu cakap kat aku "ni abang ganti semula pokok bunga ayang". Mak aih, terharu sangat tau. Kena jaga leklok pokok pemberian En. Hubby ni.

Latest update, pokok aku dah keluar bunga tau. Jeng jeng jeng.


Dua kuntum. Asal 3, tapi dah gugur satu.
Nampak tak pasu tu. Pasu yang besar tu. Belum alih lagi pokok tu dalam pasu besar, sebab abah kata tak boleh letak tanah biasa, kena letak arang campur kompos, habuk-habuk kayu kalau pokok camni. Tak tau mana nak cari habuk kayu. Susah tau, tak siram layu, terlebih siram pun layu. Tak kena cahaya mati, terlebih panas pun mati. Aku letak kat tempat redup aje. Sayang tau.

P/s: Bela kucing jauh lagi senang, kalau dahaga dia cari air sendiri pergi minum.
   

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol