Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Awal Kehamilan.

Assalamualaikum.

For those yang sama macam aku jugak, first time mommy, kena banyak membaca ye. Baca buku, search internet, tanya dekat orang-orang yang dah ada pengalaman.

Aku jumpa dua website ni. Macam sangat useful la for preggy mommy. Banyak info ada.

1) Baby Centre
2) Baby Gaga

Haa, bolehlah try godek-godek cari info kat sini. Macam aku dan B, as soon as dapat tau aku pregnant (kami tau masa bulan Ramadhan) lepas buat UPT sendiri kat rumah. Aku ada cerita kat entri lepas.

Bagi yang tak tau UPT tu apa, dia adalah Urine Pregnancy Test. Paling senang. Boleh beli kat mana-mana farmasi, klinik, macam aku ritu beli kat Guardian pastu test sendiri kat rumah. Camni gambar dia. Seeloknya test waktu pagi, masa hCG tengah tinggi. Sebab masa test tu period belom lambat lagi, tapi gelojoh nak tau, maka line tu pun blur blur aje. Ini adalah biasa.

Dua line tu menunjukkan Positive ye.
Next step adalah berjumpa doktor untuk confirmkan pregnancy tu. Walaupun doktor sendiri guna method yang sama (UPT), tapi khidmat pakar adalah perlu. Dia akan advise bila kita perlu buat follow up kat klinik kerajaan a.k.a buat buku pink, bagi vitamin yang perlu, kaunseling dan scan kalau perlu. Masa kami pergi check, aku baru pregnant beberapa minggu so doktor kata tak perlu scan lagi. Aku pun terpaksa pergi klinik dua kali. Mula -mula negative (yang menampakkan tanda-tanda akan positive). Yang kedua kalinya baru betul-betul positive. Happy sangat.

Bila dah konpom positif, doktor akan start bagi vitamin yang diperlukan untuk baby.

Doktor pun akan advise tempoh pregnancy kita based on 1st day of our last period. So ingat ye, sangat penting untuk tanda period date lepas kahwin. Masa anak dara dulu pun, memang tak miss tanda supaya kita alert kalau period lambat, mungkin kita ada problem. Perempuan kan memang banyak masalah dalaman. Based on 1st day of our last period, jugak doktor boleh tau kita punya due date.

Yang ni aku cerita next entri k. Lepas ni kena masukkan dalam check list adalah:-
Pergi klinik, buat buku pink.


2 comments:

  1. hi kakak!! Tahniah utk kedatangan org baru :)
    Im happy for u guys.
    Lme kita xsembang8.. Semoga mommy n baby sentiasa sihat ^^,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tenkiu sayang...sori xperasan wan comment cni...wan cane? dah berisi? lama xnmpak kat fesbuk...

      Delete

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol