Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Working Life???

Assalamualaikum.

Today my boss brought a very interesting issue? 
What is working life to you?
               Kalau aku fikir simple, mudah je nak jawabnye. Aku pergi office dia pun tengah sibuk-sibuk cari file, so aku just nak cut the crap and end the conversation secepat mungkin supaya tak payah nak hadap any awkward moment. Yelah, boss aku Chinese. Kalau aku syarah panjang lebar pasal amanah, fatanah, dosa, pahala, rahmat, kafarah, kalau tak buat kerja ikut gaji yang kita dah makan tiap-tiap bulan, nanti kita kena bakar dalam neraka, anak sakit, kete rosak, pendek kata hidup tak berkat, nanti karang dia cakap hape ke jadahnya.

               Yang sebenarnya, aku ni jenis yang tak pandai nak jawab apa-apa spontaneously. Otak aku mudah cramp. Scumbag brain!! Merapu meraban jadinya. Jadi bila dah balik ke tempat duduk dan fikir-fikirkan balik, I've come out with one conclusion. But sadly, my boss will never get to hear this. Sebab aku tulis kat sini, tak pegi cakap depan muka dia. Nasib kau lah boss.

               Masa boss aku tanya, aku jawab bapak punya cincai. Kerja tu cari makan la. Common sense. Kata aku yang tak berapa confidence. (Nerveous sebenornya. Dah boss aku ni tetiba tanya macam ni, nak pecat aku ke, nak potong gaji aku ke, tak puas hati dengan aku ke?). Jawab colleague aku yang sorang lagi, KERJA tu tanggungjawab. Apa yang susah sangat nak jawab KERJA tu apa? Yang susahnya adalah nak merungkai sebuah soalan yang sangat subjektif, kau nak jawab dalam satu perkataan atau sebaris ayat je. Macam mana tu?

               "Boss, saya ni bekas ahli debat sekolah. Kalau betul boss nak ajak debat, bagi saya 15 minit untuk prepare hujah-hujah saya, pastu kita boleh duduk dalam office boss sampai 5 petang nanti untuk saya bentangkan hujah saya =) Tapi dah boss tanya tiba-tiba je. Mintak maaf, saya surrender."

               Satu lagi rules dalam perkongsian pendapat ni, ialah tak ada pendapat yang betul dan tak ada yang salah. Semua orang bebas keluarkan pendapat. Lainlah kalau kau masuk pertandingan debat anatara sekolah. Kau kena patahkan  hujah lawan. Kau tak boleh main setuju je. Kalah la sekolah kau nanti. Kadang-kadang, kau tak berapa boleh nak hadap sangat jenis manusia-manusia yang senang "butthurt' ni. Bila kita bagi pendapat, pastu kau belum hadam lagi ayat aku, kau dah pangkah. "Owh, tak boleh pakai pandangan kau tu." "Eh, salah macam tu." "Mana boleh fikir macam tu." Walhal, kau tak faham pun input aku tuh. Hello, we are different person ok. You have your thaught and I have mine. Bukan aku ada sebut nama kau pun yang kau nak terasa sangat.

               Ok, back to our issue. Aku pernah keluar makan dengan colleague aku ramai-ramai. Dah kalau nama pun office mate, mestilah keluar makan pun nak cerita isu kerja. Selalunya, officemate aku yang keluar tu semua lelaki, aku sorang je perempuan. Jadi, pendapat diorang selalu lain daripada aku. Tu yang syok tu. Diorang dah macam abang dan adik aku sendiri so diorang no hal nak layan kepala bebal aku ni. Seorang abang ni cakap "teruk mana pun kau kerja, banyak mana pun kau contribute untuk company, orang tetap tak nampak. Orang takkan appreciate". Seorang lagi abang ni jawab "bagi aku, aku tak pernah buat kerja untuk orang nampak". Can't you see my point? Kedua-dua abang tu cakap benda betul.

               Bagi aku pulak, benda ni cukup senang. Kerja adalah amanah. Bagi kita oarang yang ada pegangan agama, lebih mudah. Ada garisan yang cukup jelas sebagai guideline untuk kita membezakan apa yang betul dan apa yang salah. Tak kiralah apa pun alasan yang diberikan seseorang tu, kerja untuk cari rezeki, kerja untuk memenuhi tanggungjawab, kerja untuk menjaga amanah, kerja untuk memberi satisfaction untuk orang lain, diri sendiri, or our passion towards our job.

                At the end of the day, how far we could go beyond the borderline between what is right and what is wrong, that's what make us different. 

Some people put full efforts for his job. This is PASSION.
Some people love to take credits for his job, even others job. This is PROUD.
Some people always give excuses. This is LAZINESS.
Some people will even sell his pride for money. This is GREEDINESS.
Some people love to fake themselves in front of superior. This is TWO FACE. 
Some people will badmouthing others behind their back. This is BACKSTABBER.
Some people even working after office hour instead of spending precious times with families. This is OBSESSION.
Some people will always ask others to clear their mess. Blame others for their mistakes. This is COWARD.

               Macam aku cakap, kita saja yang kenal diri kita.
    

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol