Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Senarai Barang Keperluan Bayi dan Ibu Bersalin

Pic source
Assalamualaikum mommies.
Comel tak gamba ni? Cilok kat dreamstime. Hehe. Banyak-banyak entri dalam blog ni, entri ni yang paling paling 'ter'paling excited nak tulis. Dulu masa pregnankan Adam lagi memang teringin sangat nak tulis satu entri pasal barang baby ni. Tapi rasanya masa sekarang lebih sesuai sebab dengan experience waktu first time dulu, aku lebih clear apa yang patut dibeli  dan apa yang tidak rather than grab all the things in the list sebab ko terover excited. Hah, engkau!
List ni adalah compilation daripada beberapa blog ibu-ibu yang lain cthnya, IRENE NADIA, RABIA SENSEI, FIZALOVALOVA so boleh dikatakan list ni 97.8628% complete. Kihkihkih. Kepada first timer, bolehlah refer list ni. Yang dah experienced mungkin cuma perlu sebahagian daripada ni sahaja sebab ada barang yang dah pernah beli before this.
Aku ubahsuai sikit list ni dengan bahagikan ikut kegunaan seperti:
1. CLOTHINGS
2. CHANGNG & DIAPERING
3. BATHING & GROOMING
4. NURSERING & BEDDING
5. FEEDING & BREASTFEEDING
6. TRAVELLING
7. KEPERLUAN BERPANTANG
8. EXTRA 
PLANNING: Bila buat camni, lebih senang nak plan masa bila nak beli dan atur budget. Mana yang dulu, didahulukan. Contoh, awal-awal ni kita boleh beli barang-barang changing & diapering / bathing & grooming dulu dan later on bila dah confirm jantina baby baru start beli baju (senang pilih warna dan design). Barang keperluan berpantang pulak boleh beli bila dah hampir waktu due nanti. Tapi surveylah dulu awal-awal yang mana bagus + affordable.
BUDGET: Pastu, bila ada budget lebih, contoh bulan 12 dapat bonus, boleh beli lebih sikit barang dan fokus pada barang yang lebih mahal. Cth; breastpump & stroller.
Jangan lupa state our budget dan compare dengan actual price bila da beli. Barulah tak lari budget.
Reminder: Mahal tak semestinya berkualiti. Rajin-rajin survey & bertanya!
CHECKLIST: Bila dah selesai, tandakan DONE pada checklist ni. Aku dah banyak tanda √ sebab mostly dah beli untuk Adam dulu dan masih boleh pakai. Tapi ada jugak barang yang still kena beli baru walaupun Adam dah ada sebab tak boleh share for hygienic reason. Cth: Nasal aspirator.
REMARKS: Remarks memudahkan untuk kita jot down brand apa yang kita nak, detailskuantiti yang nak dibeli, nak beli di mana samaada butik bayi/ beli online.
Pengalaman sangat membantu. Cth: Sarung tangan cuma akan pakai sampai umur baby 40 hari je, tapi socks akan pakai sampai umur baby 6-8 months. So, tak perlu banyak pasang set mittens & booties. Tapi kena beli banyak-banyak stokin baby.

Aku buat list ni guna Excel Sheet. Pic kat bawah ni adalah checklist & budget aku. So sesiapa yang nak blank Excel list macam yang aku punya ni boleh tinggalkan email address ye. Nanti aku emailkan =)
Sharing is sexy yaw!

Double click for larger pic.

Double click for larger pic.

Double click for larger pic.

Double click for larger pic.

Double click for larger pic.
Kalau ikut listing camni, nanti takdelah kelam-kabut buat preparation untuk sambut kelahiran orang baru. Budget pun terancang rapi. Takdelah jadi macam masa aku dengan Adam dulu, semua benda shopping sekaligus. Dush, dush!! Ok, mommies. Happy planning & happy shopping ^_^

81 comments:

  1. Salam puan. Good entry ☺Boleh sy dptkan file excel utk checklist ni?
    Email sy: izzathazmi@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Saya dah send ye. Semoga bermanfaat untuk puan. Btw, Tahniah sebab nak sambut orang baru =)

      Delete
    2. Salam puan . Boleh sy dptkan checklist. ? Thanks for sharing...

      Delete
    3. As salam puan, bole dapatkan excel copy tak?? TQIA
      Email sy :nurainizemani@yahoo.com

      Delete
    4. Aini, saya dah send ye. Happy shopping sis and tahniah atas kehadiran orang baru.

      Delete
  2. Salam puan . Boleh sy dptkan checklist. ? Thanks for sharing ������
    email : alonkhola@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf Izatul, lambat reply...Pantai Timur kena banjir...saya dah send ke email tu ye =)

      Delete
  3. hi sis.. blh share in excel file format..email:ereignis86@gmail.com
    Thank you in advance =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah hantar ye sis...Sorry sebab lambat =) Btw, enjoy shopping...

      Delete
  4. Salam puan . Boleh sy dptkan checklist. ? Thanks for sharing.. (EMAIL : ellahamidin@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Salam puan . Boleh sy dptkan checklist. ? Thanks for sharing.. (EMAIL : nsyuhada.zali@gmail.com)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam... Boleh sangat sis...nnt saya email ye =)

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Salam puan . Boleh sy dptkan checklist. ? Thanks for sharing.. (EMAIL : nasihah5630@yahoo.com)

    tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam...Saya dah email ya....happy shopping =)

      Delete
  8. Salam...boleh saya dptkan checklist?tq for sharing....=) farah88_wazir@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  9. salam puan..boleh x sy nak checklist ni..tqvm for sharing ;) farhanasuliman@gmail.com

    ReplyDelete
  10. salam, boleh share checlist tak? sitizuraidahismail@yahoo.com. tq

    ReplyDelete
  11. Hi sis. Nice review!
    Boleh share excel ke email saya? :) farhana0205@gmail.com

    Tq so much Sis ! Moga Allah membalas jasamu.

    -Farhana

    ReplyDelete
  12. Salam puan. Bestnye entryy nii :) Boleh sy dptkan file excel utk checklist ni?
    Email sy: illianiariffin@gmail.com

    ReplyDelete
  13. As Salam sis, boleh tak saya dapatkan file excel untuk checklist yg puan dh buat?
    email saya: kodoz2004@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Dear frens yg mintak excel sheet tapi lambat dapat reply. I'm soooooo sorry. Just get back from my maternity leave. During this 3 months being at home memang tak blogging langsung. Busy with my anak-anak syurga, setahun 4 bulan & 2 bulan setengah. Mintak maaf yang amat sangat ye semua. Saya dah reply semua email yang mintak list tu. Sangat memahami keterujaan bakal mommy semua nak shopping barang2 bayi =)

    ReplyDelete
  15. hi, email kt wanna_1211@yahoo.com.my ya! thanks n congrats for your new born!

    ReplyDelete
  16. Salam puan . Boleh sy dptkan checklist. ? Thanks for sharing
    email : munir_0711@yahool.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah bakal menyambut orang baru. done sharing =)

      Delete
  17. Salam puan, boleh saya dapatkan checklist ini? Email saya : hashimahrahman@gmail.com
    Terima kasih sangat2 ^_^

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. Salam sis, nak jugak list ni boleh? hehe. my email ty240mar@gmail.com .. btw sis start beli time pregnant brp bulan ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Done sharing sis. Salam kenal....Masa anak 1st agak lambat jugak, awal2 tu shopping main2 asyik beli mitten booties aje.. nak complete tu agak lambat...anak 2nd saya start awal-awal lagi sebab start masuk 7 bulan tu dah tak larat jalan lama-lama...kalau pergi shopping complex banyak kena brenti rehat sebab termengah-mengah dan sakit kaki.... Huhu.... Saya suggest sis start beli seawal 3 bulan dan completekan by 7 month....Ada jugak orang bersalin awal kan =)

      Delete
  20. Salam sis, boleh share softcopy checklist ni? Email: norhafifah24@yahoo.com
    Thanks in advance sis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Done sharing...semoga berbahagia dengan kehadiran org baru =)

      Delete
  21. salam sis..boleh share baby list? btw.. im 22weeks already.. ok x nak beli sekarang? sbb ada org ckp xelok beli awl2.. confuse jap.. noorshakira1703@gmail.com.. btw tq for sharing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam sis...Done sharing ya....22 weeks tak adalah awal sangat sebenarnya. Dah ok. Sebab nurse selalunya suruh semua siap prepared by 7th month sebab takut terbersalin awal. Kalau ikut pengalaman saya, baik beli awal2 bagi lengkap sebelum kaki bengkak-bengkak dan perut dah sarat. Nanti sis pun dah tak larat nak jalan....

      Delete
    2. Sis boleh completekan dulu macam yang dalam list tu, tapi jangan beli banyak2. Sebab kita tak tau size baby besar ke kecil, confirmkan jantina dulu, then boleh beli your preferred colour, plg penting jgn beli terlalu byk barangan newborn.. Baby ni cepat 'bambam'... Lepas pantang semua dah tak muat. =) Happy shopping sis!!

      Delete
  22. Salam.Puan.. Bleh emailkan checklist tuh.. nih email saya wansaidatulakma@gmail.com. Terima Kasih ya. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis, maaf lambat. Busy year end closing. Saya dah email ye. Happy shopping =)

      Delete
  23. salam sis..boleh share checklist ni? email s.naqiahajman@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis, saya dah hantar ke email sis ya. Happy shopping =)

      Delete
  24. Salam sis. Boleh x emailkan checklist ni. Thanx in advance ye 💖💖

    Dinamahzan@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis, saya dah hantar ke email sis ya. Happy shopping =)

      Delete
  25. Salam sis. Boleh emailkan checklist ni. thanx you.
    emiliaesa118@gmail.com

    ReplyDelete
  26. salam sis. Boleh share checklist? thank you.
    zaly.add@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Salam awak...boleh share checklist excel file dengan saya? Email : nurulaziemahabdaziz@gmail.com
    Thanks mummy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Aziemah. Saya dah send td. happy shopping sis. wish a wonderful juorney ahead of you.

      Delete
    2. yeay...thank you soooo much mummy <3 :)

      Delete
  28. Salam Puan, boleh emailkan lampiran excel...nurulainredzuan@gmail.com....thanks alot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis...Dah send ye...selamat bershopping =)

      Delete
  29. Salam awak, boleh minta tlg untuk hantar baby list nie? Tq byk2 yer.

    mizzarry@gmail.com

    ReplyDelete
  30. liyana90@gmail.com

    mohon share excelnya puan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liyana, saya dah share ye. Happy shopping =)

      Delete
  31. assalam sis..blh share kn file excel list ni x?
    ni email ye..
    jaja_syakirin@yahoo.com

    thanx in advance:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis. Sorry lambat. Sibuk beraya. Saya dah share via email ye.

      Delete
  32. Salam sis..very good entry..boleh sy dptkan copy excell utk baby list ni? Email sy noorshida89@yahoo.com.
    Mekasih..😄

    ReplyDelete
  33. as salam boleh eamilkan dekat saya skli di rosnahzakaria28@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Boleh sangat. Saya dah share ye sis. Maaf lambat.

      Delete
  34. Salam..boleh emailkan pada sy checklist ni? najihahnasar@gmail.com
    tq pn..

    ReplyDelete
  35. salam puan, boleh kongsi dengan saya checklist ni di emel: rieka_sakri@yahoo.com
    terima aksih ye :)

    ReplyDelete
  36. salam puan, boleh kongsi dengan saya checklist ni di emel: hisham9981@yahoo.com.my
    terima aksih ye :)

    ReplyDelete
  37. Assalam puan, bole ke share excel list ni dengan saya? hihi emel:norfatimahnorla@gmail.com

    terima kasih puan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Saya dah share via email ye sis. Maaf lambat.

      Delete
  38. Salam puan. boleh puan sharekan excel file ni dengan saya? boleh email ke nurzulfa92@gmail.com
    terima kasih puan.

    ReplyDelete
  39. Salam... Boleh share excel file ? flamestrikezx1224@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  40. hi, boleh sy dptkan check list ni? santosdya@gmail.com. TQ for sharing

    ReplyDelete

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol