Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jurnal Aku Hilang, Dah Jumpa Balik!


Tadaaaa!!!!
Dah beberapa hari aku cari Jurnal a.k.a diari aku. Pagi ni akhirnya jumpa jugak. Dah macam huru-hara jadinya 2, 3 hari ni sebab tak jumpa cari buku pink ni. Melilau-lilau carik, macam hilang anak tapi kalau orang tanya tak bagitau pulak. Malu nak cakap diari hilang. Lagipun takut mama ingat tuduh dia misplaced barang sebab selalunya mam je yang rajin mengemas sampai terlalu kemas sampai semua barang pun lesap. Sebab terlalu kemas. Hihihi.
Pagi ni siap-siap nak pergi office, sempat jenguk-jenguk dalam bilik stor jap. Totally expected benda tu kat situ. Terus rasa bersemangat balik dah jumpa buku pink ni. Boleh biol dibuatnya takde benda ni. Aku memang dah habit sejak dari kecil lagi suka catat perkara-perkara penting, monthly expenses, quote & TO DO LIST. Jadi bila takde buku nota rasa resah semacam jek. Cuma semenjak dua menjak dah beranak dua ni TO DO LIST aku dah bertukar jadi TASK I'VE DONE LIST.
Dulu aku suka list down everything yang aku plan nak buat on that day. Rasa macam more planned and organised. Tapi bila dah jadi seorang mommy ni, bukan senang nak ikut plan lagi tau. Mungkin yang kita list ada 10 perkara. Tapi at the end of the day cuma 3 yang dapat accomplish. So, apa yang kita dapat sepanjang hari cuma frustration dan badan yang penat.


So, aku tukar cara sikit. Instead of list down dulu benda-benda yang aku nak buat, aku buat dulu dan baru tulis apa yang aku dah siap buat. It turns out that aku rasa sangat enjoy buat kerja-kerja rumah dan kerja apapun sebab tak sabar-sabar nak tulis dalam note. As if aku sedang berlumba dengan diri sendiri. Rasa penat bertukar jadi semangat. Korang paham tak? Contohnya, macam aku jadi bersemangat nak basuh pinggan, mengemas sebab nanti aku boleh catat dalam buku. Rasa seronok nak mandikan anak-anak, sebab nanti dah siap boleh tulis dalam buku. Rasa seronok bila tengok dalam satu hari tu ada banyak perkara yang dah siap buat. Sekurang-kurangnya aku tahu hari aku tak sia-sia. Obsesi dengan menulis ni dah buatkan aku jadi rajin pulak. Macam tulah aku. Well, kadang-kadang siap orang punya cara berbeza untuk memotivasikan diri. Ye tak? Ini cara aku. Cara korang mungkin lain pulak. Papepun, semoga hari korang turut indah seperti aku =)

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol