Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wind Chill

Pic Source
Tadi AXN main cerita ni. Wind Chill. Tengok info cambest jek. B yang ajak aku tengok.
Sayang, best ni. Citer hantu. Jom tengok.
Citer thrill ni memang makanan kami laki bini la. Tak tau apsal minat sangat citer thriller padahal dua-dua bukan jenis berani sangat pun. Sekadar minat tengok jek +_+ Citer ni aku tertarik nak tengok sebab:-
1. Rasa macam pernah tengok cerita ni dengan arwah abah before. Tapi tak ingat details. So kenalah repeat.
2. Emily Blunt (tapi citer ni citer 10 tahun dulu, Emily Blunt muda lagi masa ni. Cantik sangat.)
Ini Emily Blunt. Pic source
Disebabkan anak-anak dah tidur dan aku pulak yang tak boleh tidur, nak share lah sikit sinopsis cerita ni. 
Mengisahkan seorang ‘Girl’ ni yang belajar kat universiti nak balik kampung time cuti Krismas tapi takde transport dan tiket pun semua dah habis. Biro Perhubungan Luar Pelajar diorang jenis tak buat kerja mungkin. Korang jangan ingat time raya puasa dan kat Malaysia je masalah macam ni melanda tau. So Girl ni tengok-tengoklah dekat campus punya ride share board dan decide untuk tumpang satu ‘Guy’ ni yang sama laluan dengan rumah dia.
Haih, sapelah yang aku nak tumpang neh.
Bila mereka berdua memulakan perjalanan bersama barulah nampak perbezaan karakter dua watak utama ni. Girl ni seorang yang dingin, tak banyak cakap dan anti-sosial walaupun luarannya dia memang cantik giler. Guy pulak lebih caring dan peramah (awek cantik kot yang tumpang kereta dia). Dalam setengah jam pertama cerita boleh nampak Girl sangat berwaspada sebab dia tak kenal pun siapa yang dia tumpang. Dahlah dengan lelaki, Cuma mereka berdua pulak tu. 
Kalau dah cantik macam ni, tahan je kete sape2 kat tepi jalan. Konfem brenti punyalah.
Semakin menguatkan syak wasangka apabila mereka sampai ke satu stesen minyak Girl terdengar pulak Guy tanya arah pada pekerja kat situ padahal dia bagitau awal-awal tadi dia dah biasa dengan jalan kat situ. Mereka decide untuk keluar dari lebuh raya utama dan memilih jalan yang lebih sunyi dan tak selalu dilalui, ‘Route 606’. Guy cakap itu short cut dan tak kira macam mana Girl merayu Guy tetap nak lalu situ. 
Aduh, dah ajak awek tumpang tapi lupa lak nak kemas kereta. Kacau, kacau!
Satu kemalangan kecil mengubah keseluruhan jalan cerita. Kereta mereka terperangkap dalam salji tebal, tingkap kereta (rosak) tak dapat ditutup rapat menyebabkan angin dingin masuk ke dalam kereta, laluan yang sunyi dan hari sudah semakin lewat. Nak dijadikan cerita tangki minyak pulak bocor jadi diorang tak dapat gunakan 'heater' maka kesejukanlan diorang. 
Bayangkan kalau korang ialah Girl. Terperangkap dalam situasi macam tu dah cukup teruk, ditambah pula bersama dengan orang yang tak dikenali. Berdua. Lelaki pulak tu. Seiring perkembangan cerita, kita akan jadi semakin curiga dengan Guy. Tambahan bila Girl dapat tahu rumah Guy sebenarnya cuma 10 minit dari kampus. Jadi, siapakah Guy? Apa tujuan dia menumpangkan Girl dalam perjalanan lebih 6 jam? Bagaimana dia tahu Girl perlu ride untuk pulang? Itu belum lagi masuk part kelibat yang mereka nampak berkeliaran di sekeliling mereka tapi berlalu pergi macam tu je dan tak endahkan diorang. 
Guy & Girl
Bagi aku walaupun Critics untuk cerita ni kurang bagus dan Box Office ‘rate’nya tak kebabom tapi ceritanya sangat mendebarkan dan penulis cukup pandai mencuit rasa ingin tahu kita untuk terus stay hingga ke hujung cerita. Apa yang aku suka ialah bagaimana relationship Girl dan Guy berkembang dalam masa beberapa jam saja mereka bersama dalam kereta tu, how they develop their trust towards each other, dan juga flashback scene untuk reveal apa sebenarnya yang terjadi kepada kelibat-kelibat yang mereka nampak. Siapa sebenanya mereka dan apa kejadian yang pernah berlaku di ‘Route 606’ itu dulu. Cewah, banyak pulak persoalan. Oh ya, watak-watak dalam cerita ni semuanya tidak dinamakan. Sebab itu aku panggil diorang Girl & Guy.
Overall bagi aku cerita ni best (yang membuatkan aku ada mood nak menulis) Cuma ending part sahaja kurang best. Macam cerita Titanic pun ada. Kalau korang berpeluang tengok, mana tau Astro ulang lagi siaran aku recommend korang untuk tengok. Best. Kalau ending dia sebaliknya, aku bagi 4 bintang untuk cerita ni. Ya, aku perempuan. Aku emotional.

RATE: ⭐⭐⭐

P/s: Emily Blunt got special place in my heart. I’ve start to notice her small role in Devil Wears Prada and start to admire her act in The Adjustment Bureau alongside Matt Damon. But I impressed most by her character in The Edge of Tomorrow and start to become her fan. Looking forward for her many more to come, I believe she’ll be as good as Meryl Streep. I do.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol