Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tell Me How I Die (2016)


Assalamualaikum mommies.
Hari ni keadaan macam terkawal sikit dekat rumah. Maybe sebab adik ada balik, jadi tak adalah macam selalu aku dengan mama tak menang tangan melayan budak-budak ni. Lagipun sekarang budak-budak kuat tidur siang. Musim hujan kan. Sejuklah tu, hehe.
Bila my babies dah tidur, mamanya boringlah pulak. Godek-godek pc B manalah tahu dia ada download cerita baru. Rupa-rupanya memang ada banyak movie B download yang aku belum tengok lagi. Aku jumpa satu, tajuk macam best. TELL ME HOW I DIE. Aku kan suka thriller movie, terus aku pilih movie ni untuk layan di hari minggu yang damai neh. Gitew. Siang-siang camni oklah tengok sorang-sorang. Kalau malam tu takut jugak.
Best jugak cerita ni. Kisah sekumpulan remaja yang sanggup menjadi subjek untuk experiment trial dengan bayaran sebanyak 2000USD. Kalau zaman masih student, kira banyaklah tu. Rupa-rupanya mereka jadi subjek kajian untuk test satu dadah yang boleh enhance memori manusia. Kalau siri ujian tu berjaya, dadah tu akan digunakan untuk menyembuhkan penyakit Alzheimer.
Tapi rupa-rupanya ada side effect pulak ubat tu. Selain enhance memori, ia menyebabkan remaja-remaja tersebut dapat melihat apa yang terjadi di masa akan datang. Ala-ala macam déjà vu gitu. Mula-mula mereka nampak peristiwa tu berlaku dan beberapa minit kemudian, ia betul-betul berlaku. Macam best ye dak? Diorang mula buat planning jahat nak curi-curi keluar pergi kasino, mesti boleh menang besar bila kau dah boleh predict the outcomes sebelum ia terjadi kan. Yang tak bestnya ialah, salah seorang remaja iaitu heroin cerita ni, Anna mula ternampak bayangan pembunuhan mereka semua. Mula dari situ semua menjadi panik dan buat rancangan nak lari dari fasiliti tersebut. Oh, lupa nak bagitau, awal-awal tadi sebelum kajian dimulakan telefon dan kunci kereta diorang dah diserahkan kepada pihak pengurusan.
It turns out to be that orang yang pedajal dan datang nak membunuh budak-budak tak bersalah ni ialah salah satu peserta kajian batch terdahulu. Tapi dia dah ter’overdose’ maka dia dapat menjangka perkara yang agak jauh terkedepan. Sebab tu macam mana teliti budak-budak ni plan untuk selamatkan diri, pembunuh tu tetap tahu apa yang diorang akan buat, mana diorang akan lari, tempat diorang bersembunyi dan akan buru mereka sampai dapat. Haa, saspens tak cerita ni?
      1.     Pelakon semua cantik & handsome. Pembunuh pun handsome kau. Sado. Huhu.
          2.     Seronok jugak cerita mangsa kajian sains ni kan. Walaupun tak sehebat Maze Runner tapi oklah bagi aku. Sedikit sebanyak menyedarkan kita untuk setiap kemajuan bidang perubatan, pengetahuan baru dalam penyelidikan, penemuan ubat-ubatan baru yang dapat memulihkan penyakit-penyakit kronik ada ‘harga’ yang perlu dibayar.
       3.     Tak boring. Instead of bunuh sorang-sorang macam dalam cerita 7ujuh, pembunuh dia bunuh ramai-ramai sekaligus sampai tinggal 5 orang yang terakhir je. Taklah kita boring nak tunggu sorang-sorang mati. Hihi. Cara mati pun macam-macam dan tak disangka-sangka.
           4.     Kalau korang fikir, dah kita nampak beforehand macam mana cara kita dibunuh, sepatutnya mudahlah nak elakkan. Itu yang best tu. Sebenarnya bila mereka tahu cara mereka terbunuh, itu yang influence behaviour diorang yang seterusnya membawa kepada cara kematian tu. Faham tak? Contohnya, satu watak ni dia tahu dia akan mati kena tikam. Dia pun pegang sebilah pisau untuk pertahan kandiri. Tapi akhirnya mati tertikam pisau yang dia simpan tadi tu. Haa. Camtulah lebih kurang.
Yang tak bestnya pulak:

1.     Young actors. Lakonan pun so, so aje (selain dari watak Anna & Den).

2.     Cinematografi yang ‘dull’. Rasa macam tengok cerita lama aje. Kelam, suram.

 3.     Watak lain selain 5 watak utama tadi seolah tempelan sahaja. Tidak signifikan. Terlalu stereotaip dengan dialog yang membosankan. Malah watak Dr. Jerrems (saintis) pun seolah-olah taka da ekspresi. Dalam semua keadaan sama aje reaksi dia. Sekali tengok tak ubah macam Kirsten Stewart dalam Twilight.

       4.     Bermain dengan masa, terlalu banyak scene yang disangkakan berlaku tetapi cuma bayangan dalam minda karakter sahaja. Apabila berulang terlalu kerap lama-kelamaan rasa macam tertipu pulak. Terlalu berlebihan.

Cerita ini ok saja kalau korang jenis macam aku. Sememangnya meminati genre seperti ini dan masih boleh enjoy movie horror berbajet rendah seperti Paranormal Activity, The Boy, Lights Out dan yang sewaktu dengannya. Aku bagi 2 bintang untuk movie ni.

RATE: ⭐⭐


B beria cakap kami dah tengok cerita ni. Mana ada tengok lagi. Walaupun aku takde amik apa-apa ‘memory enhancement drug’ tapi ingatan aku bagus tau. Bukan macam dia tu, anak-anak umur berapa pun tak ingat. Alasan, “banyak sangat anak” (fap! Tepuk dahi).

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol