Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

8 ekor anjing

Last week masa aku balik kerja aku dengar mama mengomel kat dapur. Ingatkan dia membebel kat abah tapi aku dah siap salin pakaian semua, tak habis-habis lagi bebelan dia. Rupanya dia duk sibuk bercerita pasal jiran kami yang sakit (aku tak kenal pun) dan uzur keduanya si suami dan isteri. Suami dah lumpuh akibat stroke dan cuma mampu baring. Isteri pulak kena potong kakinya sebab diabetes. Ya Allah, beratnya ujian mereka tanggung. Sedih sangat masa dengar mama cerita tu. Makcik tu siap cakap, kami tak ada anak. Kami dah lahirkan dan besarkan 8 ekor anjing. Wallahualam kenapa dia cakap macam tu.
Esoknya tu bila aku cerita pasal diorang dekat kakak tempat aku kerja ni, dia kirim duit sikit untuk sedekah kat makcik dan pakcik ni. Semalam, aku ajak mama pergi jugak-jugak melawat, sambal tu nak sampaikan kiriman kawan aku tu jugak.
Masa aku sampai dekat rumah diorang, memang sedih sangat tengok keadaan rumah dan kedhaifan hidup diorang tu. Dengan keadaan si suami yang tak boleh bergerak langsung, tak boleh bercakap. Cuma anak mata dia je bergerak-gerak pandang kami. Mulut dia pun terkumat-kamit macam cuba beritahu sesuatu. Makcik pun pergerakan sangat terbatas (sebab tak ada sebelah kaki).
Sesekali bila dengar makcik bercerita, air mata pakcik tu mengalir. Sedih sangat dia. Masa makcik tu cakap “makcik doa selalu Allah cepat-cepat ambil nyawa kami supaya tak menyusahkan anak-anak lagi” makin beria pakcik menangis. Peritnya bila kau bayangkan kesengsaraan hidup diorang tu tambah pulak betapa bosannya tak dapat nak bergerak ke sana-sini.
Semoga Allah beri keringanan atas penderitaan mereka, dan kurniakan apa saja yang terbaik bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol