Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Buang

Assalamualaikum mommies.
Awal masak? Hehe. Rilek, rilek. Lambat lagi berbukanya. Pelan-pelan kayuh. Sambil, sambil korang fikir dan decide nak masak apa tu, cuba tengok gambar 'tokoh' yang sangat ikonik ini.
Pic Source
Mesti ramai yang kenal kan. Pada adik-adik yang tak kenal siapa ni. Inilah Buang. Sang pengkhianat bangsa yang jadi tali barut Jepun zaman Jepun menjajah Tanah Melayu dulu. Watak 'Buang' dilakonkan oleh Allahyarham Salleh Kamil (gambar) sebagai petualang bangsa dalam salah satu movie P Ramlee yang sangat famous amos, Sarjan Hassan. Watak ni adalah watak antagonis yang sangat ikonik kerana lakonan superb arwah Salleh Kamil (Al-Fatihah) memang sangat menjadi. Kiranya kalau tengok movie ni korang akan rasa menyampah dan meluat giler dengan Si Buang ni.
Watak ni pada akhirnya dibunuh Sang Hero ehem, ehem iaitu siapa lagi, mestilah P Ramlee a.k.a Sarjan Hassan. Seperti biasa, cerita-cerita P Ramlee mesti digarap sarat dengan pengajaran. Hayati kata-kata Sarjan Hassan sejurus berjaya bunuh Si Buang ni.
Pic Source
Ini scene masa Buang kena bunuh. Puas giler tengok akhirnya orang jahat mati. Orang baik menang. Dah macam cerita Tamil pulak. Hahahah (gelak rakus).
Kisah Sarjan Hassan sudah tamat. Jepun pun dah kalah dan balik ke negara asal. Tanah Melayu dah bertukar jadi Malaysia. Masalahnya hari ini, aku tengok masih berlambak lagi tinggalan keturunan Si Buang di zaman serba moden nih. Penjajah dah balik, Malaysia dah merdeka (kononnya) tapi 'cucu-cicit' Si Buang ni masih gigih meneruskan agenda macam biasa.
Demi duit yang sedikit mereka sanggup menikam belakang. Demi pangkat, harta dan kedudukan sanggup bangsa sendiri dipijak-pijak. Menabur fitnah, menabur pasir dalam periuk kawan, selamba. Yang penting aku happy, aku berjaya menjatuhkan orang lain tak kisahlah kalau terpaksa jadi barua pun. Biar aku senang sensorang jek. Keji kan?
Menipu, mengampu dan mengadu domba makanan ruji dah. Tak kisah keluarga kenyang dek duit haram. Tak takut balasan tuhan langsung.
Kerana segelintir 'Buang' ini, rosak bangsa punah negara. Pada bulan Ramadhan yang padanya ada 1000 keberkatan ni, marilah kita menadah tangan untuk setiap 'Buang' yang lahir, akan turut lahir seorang 'Hassan' juga untuk menewaskan dan menghapuskannya. Jangan kasi membiak keturunan Buang ni. Amin.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol