Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Fobia Adam

Assalamualaikum mommies.
Lamanya tak bercerita pasal budak ni. Adam ni lately bila bath time ada satu problem. Eh, selain tu dia pun payah nak gosok gigi. Ok, dua problem. Hehe. 
Lately, aku perasan bila aku mandikan dia masa kena air tu dia ok lagi. Tapi bila kita start je nak guna mandian bayi tu dia akan gelisah. Every single time. Bila dia start rasa badan dia licin je kena mandian dia akan cepat-cepat ambil paip getah sembur badan sendiri. Macam membazirlah pulak kan, sebab mandian tu tak sempat berbuih lagi dia dah cuci. Pernah jugak bila dia nak buat macam tu, aku cepat-cepat tutup paip air. Yelah, rasa macam tak puas sabun badan dia. Rasa macam tak bersih pulak mandi ala kadar macam tu. Bila sabun mestilah kita nak gosok-gosok semua area badan tu kasi kena sama rata lepas tu barulah bilas. Kalau aku tutup paip air, he got no choice. Dia akan masuk dalam bath tub pastu selam badan dia dalam air sampai tinggal kepala jek. Ok Adam. Fine!
Masalah ni kian meruncing (ayat berita sket) bila aku nak cebokkan dia bila dia poopoo. Korang faham tak hazab dia? Pehh. Aku pun tak tahu macam mana fobia Adam dengan mandian ni boleh tercetus. Cuma ada sekali tu bila mandian bayi habis, aku guna je sabun biasa dekat Adam. Pastu orang nak sabun, dia pun sibuk nak pegang sabun tu. Lepas pegang sabun, gosok mata. Pastu melalak mata pedih. Tapi ni dah lama dulu dan lepas tu memang aku tak pernah bagi dia guna sabun untuk adult lagi. Sebab tu kot Adam fobia sangat dengan sabun. Tak reti nak explain kat dia yang mandian bayi ni "TAK PEDIHHKAN MATA!! macam iklan shampoo Baby Johnson tu.
Up to date, aku masih tak berjaya hilangkan fobia Adam dengan mandian nih. Mommies semua ada suggestion tak?
"Apalah mama ni. Bagi tau rahsia Adam kat semua orang."
"Mama, Aisya baik kan? Aisya tak buat perangai cam abang Adam kan? Aisya tak ponteng lagi semayang terawih puasa ni.
Ini lagi sorang budak. Banyaklah dia punya tak buat perangai. Perangai pelik si kecik ni pulak kalau dah mandi tu tak nak keluar bilik air. Mengamuk bila aku dukung keluar. Overexcited sangat main air agaknya. Kadang-kadang rasa kesian jugak. Sebab obviously Aisya rasa bath time is one of our precious moment together. Masa tu lah dia nak bermanja (tanpa gangguan abang Adam, hehe) masa tulah nak main dengan mama (selalunya dia yang siram aku dengan air, so memang selalu basah kuyup time mandikan dia. Sabar jelah.) Menyedari ini, aku cuba panjangkan sikit masa untuk dia mandi. Bagi dia puas main air. Ingatkan dah tak menangis bila siap nanti. Sekali, menangis jugak! Ada jugak aku tinggalkan budak kecik ni tido kat bilik air sekali. Biar dia tahu rasa!

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol