Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Forever Living - Kepentingan Ambil Extra Suppliment

Assalamualaikum mommies.
Boleh tak share umur korang? Berapa orang anak?
Aku 31.
Anak empat orang.
Siang berkerja di chemical plant, malam seorang ibu dan housewife. Lifestyle, memang tak sihat. Tercongok depan laptop sepanjang hari dan takde senaman langsung. Berjalan pun dari car park ke office (boleh kira jugak ke ni) je. Kalau di rumah tu barulah banyak sikit bergerak. Mandikan anak, bancuh susu, kemas rumah, duk melayan karenah budak-budak itu ini, duduk bangun, duduk bangun. Tapi itu semua dah jadi rutin harian kan, so tak terasa sangat pun. Tak boleh dikira bersenam. Keluar peluh pun tidak.
Seiring dengan pertambahan usia aku dapat rasa kesihatan macam makin merosot. Kalau muda-muda dulu (masa umur 20an) lama-lama sekali baru jumpa demam. Batuk selsema tu lagilah jarang-jarang. Sekarang mudah aje nak kena. Selalunya aku demam bila berada kat tempat berhabuk. Sebab habuk akan trigger aku punya Sinusitis dan aku pun mulalah bersin. Bila dah lama sangat bersin mulalah rasa macam nak demam pulak. Panas je badan, kepala pun berdenyut-denyut.
Asyik bersin, kepala pun sakit. Pic source
Itu dari aspek daya ketahanan tubuh. Dari segi pemakanan pun sama. Dulu bak kata orang tua-tua, makan gajah rimau pun takde hal. Sekarang? Ambil minuman berkafein sakit kepala. Minum air kelapa sakit urat saraf sampai tak boleh tidur. Minum air batu sakit badan. Makan nangka dan terung datang angin kus kus, ehehe. Sekarang aku memang tak boleh sentuh langsung kebanyakan ‘processed food’ yang frozen, contohnya macam nugget dan sosej tu. Terus gatal mata, rasa macam mencucuk-cucuk. Kalau beli kebab (sebab diorang guna frozen meat) belum sempat habiskan sebiji dah start gatal mata. Sampai macam tu sekali teruknya. Makanan tu belum sampai ke perut lagi kata orang tapi dah trigger alahan aku.
Dah lama melupakan frozen food camni. Pic source
Kalau dari segi endurance pulak jangan ceritalah. Zaman study dulu aku selambe je 10 round UITM punya padang kawad tu. Lari ramai-ramai siap menyanyi lagi (rindu weh zaman Komander Kesatria). Boleh dikatakan itu fasa paling fit dalam hidup aku. Masa tu umur lebih kurang 19-21 tahun. Kalau swimming tu aku boleh rally 1km (20 lap ulang-alik) non-stop. Tapi tak speeding la, layan jek. Lagi satu aku perasan yang aku macam dah tak larat berjaga malam. Kalau tidur tak cukup 6-7 jam, esoknya tu memang akan flat terus. Dulu-dulu toksah cerita la. Whole night berjaga pun takde benda. Kalau berjaga tu study ke, buat assignment ke, semayang tahajud ke baguslah jugak. Ni, marathon tengok citer Korea. Krik. Krik.
Salah satu cerita yang duk layan sampai tak tdo malam kat UITM dulu. Sebab running man, Song Ji Hyo dah femes giler sekarang. Pic Source
Tapi itu semua cerita lama. Menyedari aku dah tak sekuat dulu, terpaksalah aku cari alternatif untuk cergaskan balik diri aku ni, tingkatkan daya tahan penyakit aku. Aku ada jugak buat senaman ringkas kat rumah, sambil layan anak-anak tengok tv. Aku buat plank & sit up. Bukak video Zumba, aku layan joget dengan anak-anak aku, hihi. Tapi nak bersenam yang proper tu memang takde masa la. Anak empat kot. Kau rasa?
Selain tu, aku pun dah mula amik supplement untuk kecergasan dan kesihatan dalaman. Dan pilihan aku, haruslah produk global yang dah famous seantero dunia. Huhu. Ini dia……….
Forever Living
Untuk permulaan ni aku nak try Aloe Vera Gel dengan Vitamin C ni dulu.
Dapat bag comel ni. Sparkling silver gitew.
Aku teringat pernah baca satu quote dari Prof. Dr. Muhaya. Kita kena invest juga walaupun sedikit untuk makanan kesihatan. Terpulanglah kalau tak mau ambil supplement, mungkin boleh cuba makan makanan Sunnah, banyak makan buah-buahan ke, bancuh air Detox ke. Sukati koranglah. Tubuh badan yang sihat penting untuk hidup yang gembira dan berkualiti. Sebab tu tak rugi keluar duit sikit beli makanan kesihatan. Sebab bila dah sakit, lagi berganda-ganda banyaknya duit yang diperlukan untuk merawat penyakit tu, betul tak? Tapi pilihlah produk yang betul-betul berkualiti ye.
Aku nak cuba consume dulu Forever Absorbent Vit C dan Aloe Vera ni. Nanti kalau aku dapat rasa apa-apa perubahan yang positif aku akan update lagi ikat sini.
Vitamin C tinggalkan di office supaya tak lupa makan.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol