Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

"Maafkan dia ye ummi...."


Assalamualaikum.

          Hari ni nak cerita cerita budak kecik pulak. Asyik cerita hal sendiri je, ni nak cerita hal orang pulak. Takpe, jangan bimbang, bukan nak ajak korang mengumpat pun. Ahad baru ni, ada student's mom datang daftar anak dia kat Pusat Tusyen Nurin Nur. This akak nak daftar anak dia yang nombor dua. Yang sulung dah memang belajar kat sini since tahun lepas lagi. Tapi aku bukan nak cerita pasal anak2 dara dia yang dua orang ni, aku nak cerita pasal anak bongsu dia =)

          Nak dijadikan cerita, sedang mama dengan kakak dia syok tulis borang pendaftaran, si adik ni dengan ceria berceloteh. Tegur sana-sini, panggil aku "kakak! kakak!", clear. Tak pelat pun dia. Dia tunjuk2 gambar Sultanah Nur Zahirah yang ade tergantung dalam office aku tu. Dia panggil "kakak! kakak!".Geram sangat tengok, dengan keletah dia tu, kuat celoteh, kulit cerah, suka senyum, pakai tudung, aku expect dia dalam empat tahun kot. Paling kecik pun tiga tahun la. Aku tak heran pun budak ni peramah sangat pasal mama dia pun lebih kurang camtu jugak.

          Lepas tu mama dia nak tengok kakak dia isi borang, dia pun mulalah. Sibuk nak menulis jugak. Mama dia mintak rough paper, kasi dia paper dengan pensel sebatang, budak ni pun start la menulis. Mama dia cakap dia memang suka sangat menulis teacher. Tulisan dia kemas, dia tak tulis comot2, conteng2 macam budak lain. Mama dia tanya lagi, "adik nak belajar sini tak?" Dia angkat muka, senyum, pastu jawab "nak!"

          Tergamam aku kejap tengok perangai budak ni. Aku tanya mama dia "comel anak akak, berapa tahun?" Sebelum tanya, puji dulu. Pandai tak aku? Heheh. Akak tu cakap "dua tahun". Waa, agak kagum jugak la aku tengok ke'genius'an budak ni. Dia akan respon bila orang cakap dengan dia. Tak kisahla orang cakap hal apa2 pun. Dia akan bagi feedback. Kita sebagai orang dewasa ni boleh fahamlah yang jawapan dia tu spontan dan bukannya diajar-ajar. Dahla suka senyum, seronok tengok dia. Aku perhati je budak ni sambil2 sembang dengan mama dia. Aku tengok budak ni she's a very good observer. Dia suka perhati sekeliling dan peka dengan persekitaran. Bila kita tukar topik perbincangan, dia alert. Response dia immediate, mampu follow arahan dan dia pendengar yang teliti. Contohnya bila dia panggil aku 'kakak', aku tegurlah cakap "bukan kakak lah sayang, panggil aunty". Immediately dia sebut "aunty!aunty!". Sangat bijak la kan kalau compare dengan umur dia. Dia baru 2 tahun. Lagi mama dia cakap let say orang bagi duit, dia faham value duit tu, so dia happy la dapat duit. Tapi kalau orang mintak, dia akan kasi.

       Aku pun apa lagi, koreklah rahsia. "Akak, anak akak pandailah, kena tanya rahsia ni". Akak tu gelak je. Dia cakap "hah, kenalah belajar dengan orang yang dah ada experience ni. Teacher ni bila nak kahwin?" Aku jawab "Bulan Mei kak". "Meh akak nak bagitau. Masa akak pregnantkan dia nih, amalan wajib akak tiap2 hari, tiap2 kali waktu solat akak akan pastikan baca Surah Yasin. Zikir banyak2. Lima kali solat, lima kali lah akak baca Yasin. Everyday without fail, sampailah lahirkan dia. Teacher nak tau, kalau akak tak complete kan benda tu, akak rasa resah. Baby ni tak senang, so akak jadi tak boleh tidur". Logiklah kan, setiap Kalamullah tu ada rohnya yang tersendiri. Macam sahabat karib jugak. Kalau dah hari2 sapa dia, kita buat baik dengan dia, tiba2 tak tegur mestilah merajuk kan.

          Cerita mamanya lagi, si comel ni, dia sendiri yang request dari mamanya nak pakai tudung. Nak sama macam kakaknya. MasyaAllah. Satu masa, mamanya membebel pasal boss kat tempat kerja. Macam2 dicerita kat husband dia. kira sesi luahan perasaan di rumah la ni. Si anak ni duk mendengar. Malam tu bila mamanya nak tidurkan si comel, dia bagitau mamanya "Ummi, maafkan dia ya ummi. Ummi maafkan dia ye." Berulang-ulang kali sampai akak ni naik hairan. Maafkan siapa? Barulah akak ni teringat pasal dia marahkan boss dia tadi. Mungkin takut mamanya kecil hati, si comel ni cakap lagi "ummi maafkan adik ye". Mungkin ayat-ayat suci tadi dah menyucikan jiwa si kecil sampaikan dia tersentuh tengok kebencian orang dewasa.

          Before berakhir sesi ceramah keibubapaan dalam opis aku tuh, akak ni bagitau lagi. "Teacher, ramai2 anak akak, dia sorang je yang panggil 'Ummi'. Itu first word dia. 'ummi'. Anak2 akak yang lain panggil mama." Pelik tak? Normal kids biasanya akan belajar pronounce apa yang diajar dan apa yang dia selalu dengar. Which means ada dua possibilities kat sini. Perkataan 'ummi' itu diajar oleh makhluk Allah yang lain pada dia, atau datang dari naluri budak tu sendiri. Wallahualam. Yang pasti, Allah telah mengilhamkan perkatan 'ummi' itu pada si comel tadi tak kisahlah dengan apa cara pun. Kalimah2 suci tu dah menyucikan nurani budak kecik ni dan efek dia, sekaligus menenangkan jiwa parents dia. Yelah, siapa tak senang hati kalau dapat anak yang bijak, baik camtu.
          Terfikir jugak aku, aku ni yang cikgu sebenarnya, tapi hari tu aku pulak yang disekolahkan, huhu. Sekolah hidup memang tak pernah habis kan.       

          By the way, nama si comel tu IRDINA. Well, nak kata apa lagi, nama pun dah indah. Tapi empunya dirinya, Subhanallah, jauh lebih indah.

p/s: Teruja nak ada baby sendiri. ^__^


No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol