Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Hb, Hb, Hb!


Hb ni masalah biasa yang dihadapi ibu-ibu mengandung, termasuklah aku sekali. Padahal sebelum mengandung, tak pernah guna langsung term ni. Hb pun tak tau apa. Tapi bila dah mengandung, dengar ibu-ibu ni sembang pasal Hb, aku rasa doktor dengar pun boleh surrender. 

Ibu pertama  : “Aku ritu, anak sulong Hb rendah. Macam-macam makan nak suruh naik balik. Aku dah lah tak suka kerang. Paksa-paksa jugak.”
Ibu kedua      : “ Beli Iberet kat farmasi. Elok. Terus normal Hb. Tak payah makan pil-pil klinik. Kalau muntah-muntah pun berhenti makan pil klinik terus ok.”
Ibu ketiga      : “Tapi pil yang warna coklat tu lah elok untuk bagi Hb naik balik.”
Ibu keempat  : “Minum Horlicks ok jugak. Aku dulu minum Horlicks je.”
                
             Macam tulah perbualan ibu-ibu ni. Aku sampai terlongo dengar. Yelah, orang tak ada pengalaman langsung. Aku rasa sama macam aku, diorang pun tak pasti Hb yang diorang sebut-sebut tu apa sebenarnya. Cuma yang diorang tau, kalau Hb rendah = masalah.

Ø  Takut terbersalin awal.
Ø  Anak pramatang, paru-paru tak sempat develop.
Ø  Kena bersalin dekat Hospital kerajaan @ hospital yang ada tabung darah aje.


Aku bukan doktor =) Tapi sebagai cikgu Biologi part time, aku nak bagitau yang Hb ni adalah singkatan bagi Hemoglobin. Dan kalau Hb korang rendah, bermaksud korang ni Anemic (kurang zat besi).

Hemoglobin : Molekul protein dalam sel darah merah yang angkut Oksigen dari paru-paru ke sel tubuh dan Karbon Dioksida dari sel tubuh ke paru-paru. 

Pic source: RBC

Jelas? Kalau kurang jelas boleh baca sampai faham kat link di bawah (Takde kerja aku nak ceramah korang pasal apa itu Hb. Tujuan entri ni, aku nak cerita pasal struggle aku nak maintain Hb aku jek, hehe)

LINK

Dah faham? Bagus. Macam aku, aku punya Hb fluctuation pun giler2 jugak. Turun, naik, turun, naik.

12th Week – 12.4
18th Week – 11.7
                  23rd Week – 9.7                  
28th Week – 10.9
30th Week – 10.6
32nd Week – 11.0

                Awal-awal tu normal lagi. Hb aku start drop sebab doktor cakap walaupun aku makan pil-pil yang klinik bagi, tapi maybe sebab aku punya habit yang suka amek kafein, jadi badan aku tak dapat serap zat besi properly. Aku ni kerja office. Kalau lepas lunch tak amek kafein, mudah mengantuk. Seksa sangat nak hadap pc petang-petang dengan mata mengantuk.

Feveret aku. Sebab konfem tak mengantuk sampai petang.


Paling kronik bila lebih kurang seminggu jugak aku stop makan semua supplement. Bukan salah aku. Masa tu whole Kemaman banjir. Rumah aku pun banjir. Ubat-ubat aku pun habis hanyut dek banjir. Kat bawah ni antara efforts aku nak naikkan balik hb aku.

Ø   Pramilet (Beli kat Klinik Nabilah). Mula2 ok, naik dari 9.7-10.9. So, nurse suruh proceed makan. Tapi bila start drop balik jadi 10.6, aku try yang lain pulak.




Ø  Obimin (Beli kat Klinik Hijrah). Padahal masa ni aku batuk dan demam. Amek mc, beli Obimin terus. Maybe yang ni lagi sesuai untuk aku sebab kandungan Iron dia lagi tinggi, 30mg. Aku compare dengan Pramilet, Pramilet 5mg je. Maybe akan proceed dengan Obimin aje sampai bersalin sebab Hb aku dah naik balik 11.0 masa last check up.



Ø  Horlicks. Paksa B belikan aku Horlicks. Konon aje. Kadang-kadang minum, kadang-kadang tak minum.



Ø  Kerang bakar. Masalah jugak ni. Masa anak dara aku hantu kerang. Bila ngandung, macam kurang minat sikit. Paksa jugaklah sebab nak naikkan Hb.

Kerang bakar kat Restoran Mooneera.


Ø  Bayam tempura. Bayam ni Antara sayur hijau yang tekak aku boleh terima. Along rajin tolong belikan. Kalau tak masak tumis air, kitorang celup aje dalam tepung tempura, goreng sekeping-sekeping jadi snek. Yummy, yummy.

Make sure minyak cukup panas, kalau tak dia jadi lembik.

Tulah sedikit sebanyak cerita hb aku. Syukurlah Hb aku tak degil sangat, bila aku try makan ubat itu ini, makan bayam, minum Horlicks, susu, dia naik jugak walaupun sikit-sikit. Masa last check up, doktor kata tak ada masalah dah. Cuma jaga jangan bagi drop bawah 10.5 aje. Pastu doktor suruh pergi final scan. Doa-doakan aku ye. Harap-harap terus tak ada masalah pape dan dapat deliver dengan selamat. Amin.


No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol