Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Warna Najis Bayi

Assalamualaikum mommies.
Kalau dah namanya ibu tu kan, daripada nama baby, makanan baby, pakaian baby, pe'el baby sampai ke perihal u'uk baby pun nak share. Memanglah nampak macam ko dah apehal pasal taik pun nak cerita kan. Tapi ini sangat penting ya ibu-ibu.
Dulu, masa Luqman kena radang usus akibat jangkitan kuman, kami kesan daripada darah dalam diapers bila dia poopoo. Tak ada simptom lain pun. Masa tu baby 5 bulan. Tak menangis, tak demam, cuma macam meneran kurang selesa masa tengah berak. Tak ada simptom lain. Mujurlah kami cepat ke hospital. Doktor cakap kalau lambat boleh menyebabkan sepsis dan kematian. Nauzubillah. Mujurlah Allah masih mahu pinjamkan Luqman pada kami.
Jadi sesiapa yang rasa hal taik ni benda remeh-temeh, sila berubah fikiran sekarang.
Bulan lepas, lebih kurang seminggu sebelum masuk kerja Elyas pulak kena cirit-birit. Sebagai ibu anak empat, aku taklah gelabah tak tentu pasal kan sebab dah biasa. Tapi aku monitor la keadaan dia kalau getting worse to aku akan cepat-cepat bawak ke klinik. Tapi sebab Elyas menyusu macam biasa, pastu dia punya cirit-birit macam on off itu yang asyik bertangguh. Bila kita dah ready nak bawak gi klinik, dia berak ok. Kita ingatkan dah baik dan tak jadi ke klinik. Then, esok jadi balik.
Lagi satu, aku terkejut tengok poop dia kaler hijau terang. Aku pun terus snap gambar, send kat group sista (group aku, along & ateh). Tak sampai hati pulak nak taruk gambarnya kat sini. Hehe. Along rileks je cakap
normal je ni angah. Angah kena menyusu dua-dua belah.
Aku ingat kalau keadaan tu berpanjangan aku nak bawak baby pergi klinik. Tapi sebelum tu aku take initiative google dulu pasal najis warna hijau ni. Banyak jugaklah aku jumpa info berguna. Untuk nak senang faham, korang boleh refer gambar ni. 

Pic Source
Daripada website2 related to baby and parenting yang aku baca, aku dapat tau najis baby warna hijau ni selalu berlaku kalau ibu tu susunya meriah. Baby dah kenyang dan berhenti menyusu sebelum ibu dapat kosongkan breast. 
Kejadian Allah yang Maha Kuasa ni terlalu menakjubkan. Susu awal @ foremilk yang baby minum masa mula-mula menyusu lebih cair teksturnya untuk menghilangkan dahaga dia. Susu akhir @ hindmilk yang baby dapat bila breast hampir kosong pulak lebih berlemak, tinggi kalori dan pekat supaya baby rasa kenyang. Subhanallah.
Kalau ibu menyusu dan mengosongkan payudara, najis baby akan berwana kuning yang elok. Baby yang tak dapat hindmilk (susu akhir yang pekat) pulak, najisnya akan berwana hijau cerah. Jadi petuanya, bila menyusu tu make sure breast betul-betul kosong sebelum beralih ke breast yang sebelah lagi.
Which means, apa yang orang-orang tua selalu bagitau aku selama ni salahla, dan pemahaman aku tentang bf pun belum complete lagi. Sebab orang tua-tua kan selalu suruh bf gilir-gilir kedua-dua belah. Kalau asyik gilir-gilir camtu, payahlah baby nak dapatkan hindmilk.
Mitos: Sebelah breast susu cair untuk hilangkan dahaga, sebelah breast lagi susu pekat untuk baby kenyang. 
Fakta: Foremilk (susu awal) lebih cair untuk hilangkan dahaga, hindmilk (susu akhir) lebih pekat untuk mengenyangkan
Haa. Sekarang dah fahamkan? Aku harap ibu-ibu yang nampak najis anak tu warna hijau janganlah bimbang sangat. Cuba cara yang aku cakap tu. Bila aku try, memang menjadi. Slowly, baby poopoo warna kuning semula. Harap korang fahamlah penerangan aku tu. Tak reti dah nak terangkan cara lagi simple. Huhu. 
Ok, goodnite mommies. Harap ini membantu. Nak tengok Legends of the Blue Sea jap, pastu nak tido.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol