Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Ikan Singgang, Kangkung Celur

Selamat Hari Malaysia!
Hari ni Public Holiday. Hari ni hujan.
Cuti + hujan = Lapar
Fikir-fikir nak masak apa cuti-cuti ni, teringat dalam peti ada Ikan Aya @ Ikan Tongkol. Singgang jelah. Singgang ni, walaupun lauknya simple dan paling mudah yang teramat dalam dunia ni nak membuatnya, tapi kalau cukup aksesori dan ulam-ulamannya tu MasyaAllah. Dua pinggan berdesup hilang macam tu jek. Hahah. 
Aku tak tau resepi singgang mommies semua macam mana tapi aku punya nanti aku share. Lain orang lain cara menyinggang tau. Ada yang letak halia, serai. Ni resepi mama & arwah abah aku. Takde halia, takde serai. Rasa tak original. Mak mertua aku pulak kalau singgang warnanya tak kuning. Orang Kelantan singgang tak letak kunyit dan lebihkan lengkuas. Rasa pun lain.
Jom layan resepi di bawah:-

Bahan-Bahan
·        5 potong ikan tongkol
·        5 biji cili padi
·        3 biji bawang putih – belah dua
·        3 biji bawang merah – hiris nipis
·        2 keping asam keping
·        2 inci kunyit hidup - hiris nipis
·        2 inci lengkuas – hiris nipis
·        Air
·        Garam

Cara Penyediaan
1. Mula-mula bubuh air dalam periuk agak-agak sampai boleh tenggelamkan ikan. Masukkan ikan dan lepas je semua bahan tadi.
2. Bila air mula mendidih, masukkan asam keping.
3. Tutup dan biarkan hingga ikan masak. Masukkan garam secukup rasa.
4. Kalau nak warna lebih kuning, boleh tabur sedikit kunyit debu tapi jangan banyak nanti rasa pelik.
5. Hidangkan bersama nasi panas-panas dan ulam.

Ikan singgang ni boleh jadi lebih special bergantung pada side dish dan ulam-ulamannya. Boleh masukkan bendi dalam singgang kalau suka. Aku suka tapi masa ni tak ada bendi dalam peti so tak letak. Ulam pulak memang sesuai kalau makan dengan pucuk ubi celur atau timun yang kecik-kecik tu. Aku suka kangkung celur cicah dengan sambal belacan. B lebih prefer budu dia yang tak pernah tinggal tu. Kali ni singgang kami special sangat sebab ada petai & kerdas sekali. Wow, meriah!
P/s: Ada banyak bahan sebab semalam baru pergi pasar cari bekalan seminggu =)

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol