Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Belog Aku


DEKO BELOG

Hari Selasa ritu, aku spend byk masa godek2 gadget2 yg aku boleh guna utk belog nih. So, nilah hasilnya. Amacam korang suke tak? Actually pendapat korang does count sebab korang yang nak julingkan mata baca kan (tu pun kalau korang nak baca la).

Bagi aku, untuk beginner macam aku ni, kira ok la. Amek masa yang lama jugak utk nak tau cara tukar background dgn header aje, sebab tak tau pape pun pasal belog ni. Bayangkan la betapa kunonya aku ni.

Aku suka belog yang ada conceptual. Theme. Benda2 camtula. Nampak eksklusif sket dan nampak identiti penulisnya. Masa deko tu, aku banyak refer Shabby Blog and belog2 laen. Nanti aku bagi link ;)



BAKAT MENULIS

Aku memang dari dulu lagi minat menulis. Diari salah satunya. Tapi, berminat tak bermaksud berbakat. Aku tak kisah kalau aku tak berbakat pun, yang penting aku ada passion nak mengarang.

Perangai mencatat ni aku warisi dari mama aku. Dia suka betul mencatat. Banyak betul buku nota kecik2 dia. Macam2 la ditulisnya, resipi, no. tel kawan2 dia, quote, financial bajet, doa2. Perangai tu dah menurun kat aku & ateh (adik aku).

Zaman sekolah, aku xde komputer kat rumah. Aku biasanya ada buku log tebal yang aku anggap macam planner. Tapi bukan itu je function buku tu.


Belum jumpa lagi planner yg betul2 menepati citarasa.


Dalam tu ada jadual sekolah, jadual harian, lirik lagu, quotes, cerita kisah2 nabi yang aku suka, artikel dari paper yang aku gunting (cerita2 yang aku sayang nak buang), To Do List aku tiap2 hari sampailah schedule litar F1.

Macam tu lah randomnya kandungan buku aku tu.Hehe. Pendek kata, siapa yang jumpa buku aku tu, dia dah 1 step forward towards knowing me better.


STAIL

Belog aku ni, taak ada stail yang khusus rasanya. Cuma aku akan jadi diri sendiri dan menulis sejujurnya.

Kalau perasan, awal2 dulu aku guna saya tapi sekarang dah jadi aku. Dulu tu guna saya bagi sopan sket, tapi tak selesa. Aku macam lebih jujur dan dekat di hati.

Topik pulak, general. Aku menulis tentang apa saja =)


WARNA

Masa mula2 decide theme color untuk belog ni, aku nak warna pink. Bajet cam comel2 la. Kawai. Nampak girly sket. Tapi geli la pulak. Aku kalau boleh nak warna lembut + cerah + ceria. Warna2 pastel ke. Tak suka warna2 kusam nanti tak selera dipandang.

Pink Orange yang muda remaja
Source: sweetandlovelylife

Peach & Gold yang mewah

Hijau yang mendamaikan
Source: sweetandlovelylife

Purple + Pink yang charming
Source: sweetandlovelylife

Purple + Grey yang unik
Source: sweetandlovelylife
Pink + Brown. Wow, jatuh hati degn palette ni.
Source: sweetandlovelylife

Last2 ni lah hasilnya. Brown + Pink. Nampak macam matang sket. Sesuaila denga umur yang tak berapa nak muda ni.
Notes: Semua palette survey wedding color palette. Obvious hati mau kawen. Opps.


BACKGROUND & HEADER

Mula2 start header aku ngarut giler. Tapi aku godek2 jugak google, at last berkenan dengan yang sekarang ni. Nampak serabut tak? Aku suka sebab nampak macam ada nature sket, warna lembut, ada theme birdie, pastu sepasang pulak dengan header. Sedondon gitu. Dah ok dah bagi aku yang baru2 nak cuba ni.

Selalunya, blogger pro akan beli template yg cantik2. Sebab tu background + header diorang fabulous and fabulous and fabulous sangat. Tapi untuk yang amatur, boleh godek2 kat internet, banyak template free.

Aku ada refer The Background Fairy untuk background & header belog ni. Tapi background & header sekarang aku guna Thecutestblogontheblock.


BUTTON

Button pun salah 1 smart gadget yang korang patut letak. Boleh cari byk button + blinkies yang comel2 kat Thecutestblogontheblock & kat Shabby Blog  pun ada banyak. Google je. Senang.


SHARE & LIKE

One sweet day, aku akan letak jugak button Share & Like kat belog aku nih. Tapi tak tau bila. Buat masa sekarang, aku segan lagi nak share post aku kat fb aku sendiri, bluwekk =P Maknanya, kalau korang sedang membaca ni, kira korang bernasib baik la kan, hehe.


INSPIRASI

Status sebagai B2B sekarang menyebabkan aku banyak refer blog Dia Terima Nikahnya. Ni belog untuk B2B feveret aku. Banyak tips, penulisan yang simple & senang faham.

Aku pun selalu follow blogger2 yang famous amos seperti, jeng, jeng, jeng ------------>

Honeykoyuki - doktor muda yang sgt lawa. Just cerita pasal personal life dia, tapi personal life dia orang suka baca. Lagi satu dia ni byk melancong, maybe sebab tu orang suka baca.

Irine Nadia Marcello - Belog dia lawa wo. Pink. Tuannya pun cute. Muda lagi dah kawin. Ikon remaja masa kini.

Beautiful Nara - Kalo orang tanya, "ilah tau tak artist **** dah nak kawen?" Aku belek ar belog ni kejap supaya tak ketinggalan update2 latest dunia hiburan kita.

Kereta Mayat - no komen. Baca sendiri.

Jejari Runcing - Masa dia putus denga apex, ada follow jap, hehe.

Hanis Zalikha - Hanis pun femes jugak. Tapi belog dia tak kena jiwa aku. Dia moden. Aku budak kampung je =)

Kalau politik pulak, aku suka baca Zulkifli Bin Nordin + Ridhuan Tee.

Notes: Aku kurang minat kalo orang obses politik sampai tolak agama & kepentingan bangsa neh. Sederhana tu bagus.

Banyak lagi la yang lain2. Sekarang ni aku baru berjinak-jinak, so aku pun tau tau blog apa lagi yang best. Apa pun aku harap belog ni dapat bagi kepuasan menulis pada aku dan sambil-sambil tu dapat bagi manfaat bagi korang-korang yang membaca. Wassalam.


No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol