Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Bertunang - Cincin Tunang

Memandangkan entri kali ini didedikasikan untuk cerita tentang cincin tunang aku, dah alang-alang tu biar aku cerita sekali apa bezanya:-
CINCIN MERISIK VS CINCIN TUNANG VS CINCIN NIKAH
I am not an expert either dan sebelum ni memang tak pernah ada barang kemas pun. Kecik-kecik dulu adalah. Tapi aku banyak membaca dan banyaklah tanya dengan orang tua-tua kan. Dan apa yang dapat aku simpulkan aku share kat sini untuk jadi panduan buat bakal tunangan orang dan bakal pengantin yang sedang blur-blur nak cari cincin macam aku jugak hari tu.

CINCIN MERISIK

Cincin merisik biasanya yang paling simple antara ketiga-tiga cincin ni. Cincin emas kosong yang tak ada batu batu, berlian ke, zamrud, nilam, delima, hatta batu-bata sekalipun. Selalunya orang tua-tua panggil cincin belah rotan. Metafora bagi family si lelaki untuk bagitau family sebelah pompuan “kami nak chup anak dara awak’.

Masa aku ritu tak dapat cincin merisik ni sebab family B jauh, 6 jam perjalanan dari Kuala Krai ke Kemaman so tak sampai hati nak suruh diorang datang banyak-banyak kali. Lagipun ma dia cakap masa diorang datang Kemaman jumpa family aku 2 tahun lepas tu dah kira merisik khabar la tu. Kira dah chup siap-siap dah, hehehe. Malu titew.

BAJET: Bawah RM200

CINCIN TUNANG

Cincin tunang pulak adalah cincin yang upgrade sikit dari cincin merisik tadi. Biasanya ada banyak batu yang kecil-kecil dan boleh ada ukiran sikit-sikit. Kalau letak di jari tu dia akan nampak lebih terserlah dan lebih manis daripada cincin merisik.



Cincin ni yang akan disarungkan ke jari si gadis oleh ibu mertua di hari pertunangan nanti. Kalau rasa nak kena hempuk kepala dengan bapa si gadis, bolehlah suruh si teruna sarungkan cincin. Hehe.

BAJET: Bawah RM1000



Ini cincin tunang aku dan rupanya bila dah siap digubah. Tak adalah pulak bajet nak cari cincin di Habib bagai. Mampu berangan jelah. Tapi yang ni pun dah cukup happy sangat. Huhu.

CINCIN NIKAH

Cincin nikah adalah yang paling grand antara ketiga-tiga cincin ni. Dan juga paling special sebab suami akan sarungkan lepas majlis akad nikah nanti. Pilihan kebanyakan pasangan pengantin ialah cincin berlian berbatu satu. Cincin nikah selalunya mempunyai design lebih simple dari cincin tunang, tetapi harga lebih mahal pulak sebab berliannya lebih besar.
Tapi kalau kau nak pakai batu sungai sekalipun takde siapa nak larang, ko punya cincin ko punya pasal la. Lepas tu kalau kena kecam dengan pak lang dan mak lang, harap bersabarlah ye.
Cincin nikah punya harga tiada limit ye. Kalau kau nak beli yang berapa puluh ribu riban sekalipun, terpulanglah kepada bajet masing-masing. Tapi kalau kawin tu nanti guna duit loan tak payah lah beria sangat nak cincin yang mahal-mahal iye dok. Aku nanti kawin pun nak beli yang biasa-biasa aje. Bajet tadak.

BAJET: RM1000 ke atas


B, boleh tak belikan saya yang macam ni masa kawen nanti?

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol