Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Bertunang - Make up

Seperti yang dijanjikan, nak cerita perincian pasal majlis bertunang aku. Bertunangnya dah lama, hihi. 9hb Jun hari tu, tapi masa tu aku belum ada blog lagi. So tak ada medium nak bercerita pasal hari bahagia aku tu. Aku cuma lambakkan beratus-ratus keping gambar kat FB aku dengan tak malunya. 
Ok, first entri pasal tunang ni aku nak cerita pasal make up. My make up, baju tunang dan pelamin adalah pakej dari bidal D'Teratak Qaseh Aleeya. Lokasi: Dekat tingkat atas Hai Peng Kopitiam. Aku gunakan khidmat kak Leya ni, pasal ateh ritu pun dah guna dengan Kak Leya ni. Dia ok. Dia bagi kitorang pakej murah sangat. Baju + makeup + mini pelamin = RM350.00. Hah, tak terkezut engkau? Murah giler kan. Kos itu penting, jadi Kak Leya telah menjadi orang kepercayaan untuk mencantikkan aku pada hari tu.
Sesi touch up. Masa ni aku belum tengok lagi hasil akhir dia. Kiranya aku serahkan je nasib aku bulat-bulat kat Kak Leya ni. Kalau cantik, cantiklah. Kalau tak? Hohohoh.
Betul-betulkan tudung sikit. 
Gambar-gambar dalam bilik ni memang hasil dari kamera-kamera persendirian kami je. Kebanyakannya abang long yang tolong snap guna DSLR dia. Masa ni photographer dah sampai tapi diorang tak dibenarkan masuk bilik sebab masa makeup tu aku tak pakai tudung lagi.
Tadaa!!! Ni hasil dia. Jujurnya, waktu pandang cermin aku sangat-sangat terkejut. Sebab muka dah macam patung porcelain dan memang dah tak ada rupa aku langsung dah tau. Bedaknya sangat tebal sampai putih melepak camtu. Aku siap terjerit lagi "Alamak Kak Leya, saya nampak macam hantu!" Kak Leya cakap 'haish, ada pulak cakap camtu". Aku ni macam mengidamkan mekaup stail neutral yang still tak hilangkan wajah sebenar aku. Yelah, siapa tak nak nampak sempurna, flawless kan tapi kalau dah sampai tak ada rupa asal ko langsung, tak guna jugak.
 Tapi Kak Leya cepat-cepat pujuk aku. Makeup pengantin untuk tunang dan kawen ni dia cakap tujuannya adalah nak nampak cantik dalam gmabar. Dia panggil studio makeup. Nanti kalau lebih kurang, kat luar memang cantik tapi warnanya nanti tak naik dalam gambar. Aku pun pasrah jelah, serahkan pada yang pakar. Dia lagi banyak pengalaman.
Tapi ada betulnya jugak cakap Kak Leya tu. Bila aku tengok gambar-gambar dari photographer (dia bagi soft copy sebaik selesai majlis), tak adalah nampak pelik sangat muka aku macam gambar kat atas ni. And towards end of the day, bila makeup tu dah makin cair dan sebati dengan kulit muka nampak makin cantik dan macam manusia normal dah, tak nampak macam patung cendana sangat. Hihi.
Buat sesi photoshoot sendiri dulu sebelum ke pelamin dan sesi photoshoot sebenar dengan photographer nanti.
Entah siapalah yang ajar aku suruh pose camni nih. Macam-macam. Overall aku suka je dengan makeup Kak Leya ni. Sebab masa bergambar atas pelamin nampak ok jek. 
Oklah, next entri: Hantaran.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol