Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Air Masak @ Air Kosong @ Air Putih

Umur Adam baru mencecah 5 bulan. Maksudnya aku baru lagi melalui pengalaman berpantang. Ibu yang menyusukan anak selalu dahaga betul tak? Tapi orang tua selalu larang minum air banyak-banyak masa pantang. Takut perut buncit katanya. Tapi bayangkanlah kalau baru lepas beranak dan tak boleh minum banyak air. Mesti tak dapat produce cukup susu untuk baby. Lepas tu kalau sembelit macam mana? Ngeri aku fikir.
Pic Source
Kita kena minum banyak air. Tak kiralah baru lepas bersalin ke tak. Ni aku refer LINK ini untuk info kenapa kita perlu minum banyak air. Keep reading guys. This is important.

1. Sebagai pelincir untuk sendi

Rawan yang terdapat dalam sendi dan cakera tulang belakang mengandungi kira-kira 80 peratus air. Dehidrasi jangka panjang dapat mengurangkan kejutan yang menyebabkan kesakitan sendi.

2. Pembentukan air liur dan lendir

Air liur membantu kita mencerna makanan kita dan memastikan mulut, hidung, dan mata sentiasalembap. Ini menghalang geseran dan kerosakan. Minum air juga memastikan mulut bersih. Jika banyak minum air (bukan minuman manis) ia juga boleh mengurangkan kerosakan gigi.

3. Menghantar oksigen ke seluruh badan

Darah terdiri daripada 90 peratus air, dan membawa oksigen ke bahagian yang berlainan badan.

4. Meningkatkan kesihatan kulit dan kecantikan

Jika terdehidrasi, kulit boleh menjadi lebih terdedah kepada gangguan kulit dan kedutan awal.

5. Memainkan fungsi otak, saraf tunjang, dan tisu sensitif yang lain

Dehidrasi boleh menjejaskan struktur dan fungsi otak. Ia juga terlibat dalam pengeluaran hormon dan neurotransmitter. Dehidrasi yang berpanjangan boleh membawa kepada masalah pemikiran.

6. Ia mengawal suhu badan

Air yang disimpan di lapisan tengah kulit meresap ke permukaan kulit sebagai peluh apabila badan terasa panas. Apabila meruap, ia menyejukkan badan.

Sesetengah saintis mencadangkan bahawa apabila terdapat hanya sedikit air di dalam badan, penyimpanan haba meningkat dan kurang toleransi terhadap haba.

7. Melancarkan sistem pencernaan

Usus besar memerlukan air untuk berfungsi dengan baik. Dehidrasi boleh mengakibatkan masalah pencernaan, sembelit, dan perut terlalu berasid. Ini meningkatkan risiko pedih ulu hati dan ulser perut.

8. Menyingkirkan bahan buangan

Air diperlukan dalam proses peluh dan penyingkiran air kencing dan najis.

9. Membantu mengekalkan tekanan darah

Kekurangan air boleh menyebabkan darah menjadi lebih pekat, meningkatkan tekanan darah.

10. Rongga pernafasan memerlukannya

Apabila dehidrasi, saluran pernafasan dikecutkan oleh badan dalam usaha untuk mengurangkan kehilangan air. Ini boleh menyebabkan asma dan alahan lebih teruk.

11. Mineral dan nutrien boleh diproses

Mineral & nutrien larut dalam air, yang memungkinkannya untuk mencapai bahagian yang berlainan badan.

12. Menghalang kerosakan buah pinggang

Ginjal mengatur cecair dalam badan. Air yang tidak mencukupi dapat menyebabkan batu karang dalam ginjal dan masalah lain.

13. Meningkatkan prestasi semasa senaman

Dehidrasi semasa senaman boleh menghalang prestasi. Sesetengah saintis mencadangkan agar minum lebih banyak air supaya dapat meningkatkan prestasi semasa aktiviti berat.

Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mengesahkan ini, tetapi satu kajian mendapati bahawa dehidrasi mengurangkan prestasi dalam aktiviti yang berlangsung lebih dari 30 minit.

14. Mengurangkan berat badan

Air (bukan minuman manis) juga boleh membantu mengurangkan berat badan. "Preloading" dengan air sebelum makan dapat membantu mencegah makan berlebihan dengan mewujudkan rasa kenyang.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol