Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Penawar Segala Penyakit

Satu masa, abah pernah kena penyakit buasir yang sangat teruk. Sekali masuk tandas sampai berjam-jam. Kalau buang air akan keluar banyak darah, kata dia. Allahu rabbi. Kesian abah. Dulu masa- muda-muda abah memang suka makan pedas. Sebab tu sekarang dia selalu remind kami kalau nampak makan berulam cili padi tu;
Jangan makan pedas sangat. Nanti rosak perut.
Bila  abah start kena sakit jantung, kena makan macam-macam ubat dari hospital sakit buasir dia makin teruk. Aku nak cakap pun tak pasti, tapi ini dari pemerhatian sendiri. Sebab gigi dia pun semua mereput dan patah tinggal tunggul (gigi abah cantik dan putih sangat dulu). Nak cakap pun tak kena sebab kita tak arif. Nanti kalau aku cakap buasir dia effect dari ubat-ubatan yang dia makan dalam jangka masa panjang tu semua, nanti habis Pharmacist satu Malaysia ni pakat duk hamun aku. Huhu. Jadi senang cakap, aku tak tahu punca sebenar. Selamat. 
Baru-baru ni aku perasan abah macam kurang sebut-sebut atau mengaduh sakit. Terus aku tanya, buasir abah dah baik ek? Abah macam dah tak sakit je? Dulu selalu sakit. Abah pun bukak cerita. Ada satu malam tu masa semua tengah tidur, punggung abah rasa sakit nauzubillah, sampai menitik air mata. Rasa macam duduk atas bara api dia punya sakit tu. Abah dah habis ikhtiar, dah habis jampi. Tak tau nak buat macam mana lagi. Last-last abah pergi dapur ambil segelas air masak. Abah bacakan surah Al-Fatihah 40 kali pada air tu, tiupkan. Lepas tu abah minum sendiri. Alhamdulillah, lega rasa sakit tu. Sampai sekarang tak sakit lagi. Bukannya penyakit tu baik terus, tapi ok lah tak sakit teruk macam dulu.
Aku share kat sini pengalaman sebenar yang dialami abah aku. Korang kalau sakit tu, pergilah hospital sebab aku pun kalau sakit akan pergi hospital mintak consultation dengan doktor yang lebih arif tentang penyakit. Tapi, kalau keyakinan korang tinggi, dan korang pun spesis anti doktor/hospital macam abah aku, bolehlah cuba cara ni ya. Alquran itu kan senjata orang mukmin ^_^
Pic Source: Pinterest

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol