Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Pride and Prejudice

Berapa ribu kali pun tgk cerita ni, aku tetap akan tengok lagi tiap kali kua TV. Sangat excited nak menulis pasal cerita favourite aku ni. Famili aku pun camni, semua anak pompuan. Tapi takdelah lawa2 camni. Berangan je la. Nak2 pulak heroin dia anak no. 2...Ehem ehem.
Lydia, Kitty, Elizabeth, Jane, Mary
Aku memamg obses genre2 camni. Entahla, life orang dulu2 nampak sangat cool. Scenery yang cantik. Tapi yang paling best konflik & isu yang cuba diketengahkan writer tu la. Orang yang ada anak perempuan ramai je yang akan memahami. Orang tua2 dulu pun pernah cakap kan, bela lembu sekandang lagi senang dari jaga anak dara sorang. Abah aku bukan takat satu kandang, empat kandang ha. =P
Movie ini diadaptasi dari novel karangan Jane Austen (tajuk sama) pada tahun 1813. Dengan latar masa kehidupan di England pada abad ke-19. Mengisahkan Mr. Bennet yang mempunyai 5 orang anak perempuan; Jane, Elizabeth, Mary, Kitty & Lydia. Mrs. Bennet (isteri Mr.Bennet) bersungguh-sungguh mencari calon suami dari golongan kaya untuk anak-anak perempuannya bagi memastikan survival mereka sekeluarga jika suaminya meninggal dunia. Harta Mr. Bennet tidak dapat diwariskan pada anak-anak perempuan mereka sebaliknya diwarisi oleh Collin, sepupu Mr. Bennet.
Pendidikan untuk kaum wanita pada zaman ini tidak penting, cinta juga tidak penting. Yang penting ialah mencari suami berada yang boleh memberi jaminan kewangan di masa depan. Hidup di zaman yang sangat memandang hina pada golongan berbeza darjat dan wanita berstatus ‘andartu’, bayangkan tekanan yang dihadapi Mrs. Bennet untuk memastikan kelima-lima anak perempuannya dilamar lelaki baik-baik dan paling penting, dari keluarga berada.
Elizabeth menongkah arus apabila beliau bertegas mencari cinta dan menolak lamaran Collin (sepupu keluarga) yang mewarisi harta ayahnya. Konflik bermula apabila seorang pemuda hartawan yang sangat kacak, Charles Bingley berpindah ke estet berdekatan dan hadir ke majlis tari-menari bersama sahabat karibnya Fitzwilliam Darcy. Bingley terus jatuh cinta pandang pertama pada Jane (anak sulong) yang cantik dan lemah lembut. Sesuatu berlaku antara Elizabeth dan Darcy di majlis itu yang menyebabkan Elizabeth bencikan pemuda tersebut yang dianggap sombong.
Pada masa yang sama, Elizabeth berkenalan dengan Leftenan Wickham yang menceritakan bagaimana Darcy menipu harta yang diwarisinya daripada ayah Darcy. ‘Plot twist’ yang sangat menarik oleh Jane Austen apabila akhirnya Elizabeth memilih Darcy yang pada awalnya sangat dibenci berbanding Wickham yang kacak dan peramah. Bagi menjawab persoalan, kenapa akhirnya Elizabeth memilih Darcy; apa kesudahan hubungan Jane dan Bingley; siapa sebenarnya Wickham; berjayakah Mrs. Bennet mengahwinkan kelima-lima anak gadisnya; yang ni korang kena tengok sendiri. Baru syok.
Banyak isu menarik yang diketengahkan dalam cerita ini seperti sikap prejudis yang memakan diri, menghakimi insan lain tanpa usul periksa, sikap tamak sesetengah pihak dan cuba mengambil kesempatan atas pihak yang terdesak, futnah dan tohmahan, perbezaan darjat, perkahwinan tanpa rasa cinta kerana mengelak dari menjadi buah mulut orang akibat lewat berumahtangga.
Begitu banyak isu sosial yang membelenggu para wanita pada zaman tersebut. Wanita dinafikan hak untuk mendapat pelajaran yang sewajarnya, sebaliknya perlu fokus pada mencari pasangan hidup yang mempunyai ciri-ciri yang ditentukan oleh keluarga. Korang kena tengok cerita ni. Sangat best. Aku bagi 5 bintang.

RATE: ⭐⭐⭐⭐

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol