Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

2014 Banjir Updates - All About Banjir (Part I)

Assalamualaikum mommies. 

Keadaan kami di Kemaman sekarang, Alhamdulillah. Air makin surut, ramai yang dah balik ke rumah masing-masing. Ada yang rosak rumah, hilang harta-benda, malahan nyawa. MasyaAllah. Banjir kali ni, seperti banjir tahun yang sudah-sudah terlalu banyak mengajar kita semua. Ini sedikit updates sepanjang beberapa hari lepas, cerita suka-duka kami mengharung banjir. 

23 December
Balik kerja tak bagi B balik rumah terus. Ajak pusing-pusing tengok level air kat Kg. Fikri. Masa banjir tahun 2013 Kg. Fikri tenggelam teruk.

Jalan masuk ke Kg. Fikri.

Jalan masuk ke Kg. Paya Berenjut

Dari Binjai.
24 December
 Paras air depan rumah makin naik. Air dah betul-betul melipah jalan sampai simen depan rumah. Get ready nak hadapi banjir. Hari ni tak pergi kerja. My finance person call cakap, kalau boleh snap gambar banjir @ air masuk rumah untuk company bagi pampasan.

Depan rumah.

Depan Rumah.
Macam biasa, bila tiba masa banjir orang dewasa yang akan bimbang. Budak-budaklah makhluk yang paling hepi. Salah satu makhluk yang dimaksudkan, ialah yang di bawah ni:-









 Dapat tau cikgu sekolah aku, cikgu Norhayati Sulong (pernah mengajar ateh) hilang dengan suami dia hanyut dek arus deras lepas bot bomba terbalik. Masih belum tau nasib mereka. Allahurabbi.

Update: Jenazah kedua-duanya dah dijumpai petang Sabtu, 27 Dec. Al-Fatihah.

Ini pula gambar-gambar whatsapp yang diterima dan latest update banjir di Kelantan.

















Teruk kan? Tak sangka Kelantan kena seteruk ni banjir tahun ni. Lebih teruk dari kami tahun lepas. Kita tak tahu perencanaan Allah Taala untuk kita. Mungkin musibah ini hadir sebagai ujian keimanan mereka dan kita jugak. Sejauh mana kita membantu. Atau, cukup sekadar berpeluk tubuh dan luah rasa simpati di media sosial aje.

Seluruh keluarga mertua aku ada dekat Kuala Krai. Tempat yang paling teruk affected tahun ni. Ya Allah, semoga mereka semua tetap dalam perlindunganMu Ya Allah. Sangat bimbangkan ma, abah, dan adik-adik.

Di bawah ni gambar office aku. Colleague hantar.



Malam tu, bekalan elektrik mula terputus. Kami memang ada generator di rumah, makanya rumah kami sebuah aje yang terang-benderang. Seluruh kampung bergelap. Bimbang jugak apa jadi nanti kalau air makin naik. Jalan keluar dari kampung memang takkan dapat lalu selain dari menaiki bot. Nak tak nak, kami pasrah juga keluar dari rumah malam tu.

Along dan abang long sampai dari Puncak Alam. Mama, abah, B dan adik-adik angkut barang-barang muatkan ke kereta ude, abah dan Navara along. Aku, bawak perut sendiri mengharung air sambil dukung Adam. Teringat banjir tahun lepas, pregnantkan Adam 6 bulan. Tahun ni, pregnantkan baby 5 bulan.
Selamatkanlah kami semua Ya Allah.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol