Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Breastpump Idaman Hati

Salam mommies =)

2nd time pregnant ni memang dah nekad sangat-sangat nak memiliki 1 set breastpump. Dari experience aku sendiri, breastpump ni sangat penting sebenarnya untuk memastikan kelangsungan proses nak breastfeed baby ni. Ini pun salah satu punca kegagalan masa lampau aku masa nak breastfeed Adam dulu (selain kurang support dan kurang kegigihan dari diri aku sendiri la). 

Kenapa AKU rasa breastpump ni sangat penting kalau nak BF? Ni kalau aku lah, korang aku tak tau.

1. Start berpantang sampailah dah masuk kerja adalah fasa yang sangat meletihkan bagi seorang ibu. Kita perlu satu method memerah yang tak perlukan banyak tenaga, tak perlu nak tunduk-tunduk sampai tegang urat tengkuk (ni kalau press guna tangan), boleh pump sambil santai-santai, rileks-rileks sambil duk depan tb dan makan keropok. Paham?

2. A newborn nak minum every 1-2 hrs. So, kalau rasa penat sangat, nak rest, orang lain boleh tolong feed baby.

3. Bila time stock berlebihan sampai lencun baju, boleh pump and freeze susu tu. Breast tak bengkak. Tak membazir sebab buang susu. Anytime kita tak sihat ke, tak larat nak bangun, on medication ke, takdelah sampai baby kena minum FM.

4. Boleh buat power pumping tengah-tengah malam bila supply dah kurang. Takdelah penat sangat nak memerah.

5. Boleh suruh abah dia susukan baby jugak (for bonding purpose).

6. Kalau nipple ada sore, boleh suruh baby minum guna bottle dulu dan kita boleh teruskan pump susu. Kalau tak, supply akan drop.

7. Bila nak pump at workplace, kenalah pump as quick as possible. Sebab dalam sehari mungkin lebih dari sekali kena perah. Nanti kalau ambil masa terlalu lama, ada jek malaun-malaun yang gatal jadikan isu pulak. 
Ko hengat aku ni lembu nak perah-perah sesuka hati?

Itu antara beberapa perkara yang aku sempat fikir la. From my point of view sebagai career woman. Tapi, walaupun penting ada jugak beberapa masalah nak memiliki bresat pump yang ideal ni. Ikutkan hati, memanglah nak 1. brand yang elok, 2. double pump, 3. elektrik punya tapi jenis macam ni sangatlah mahal. Yang murah rasa cam tak puas hati pulak. Masa Adam dulu, aku sempat full BF sampai Adam 5 bulan tapi aku takde breast pump pun. Perah guna tangan jek. Bayangkan masa supply kurang. Hadehh, azab sangat.

Ikutkan hati memanglah nak sangat-sangat own breast pump yang menjadi idaman kalbu ibu-ibu di seluruh dunia nih. Pandai-pandai aku jek, huhu.

Tadaaa.....

MEDELA FREESTYLE
NP RM 2,299. Biasanya after diskaun paling-paling pun akan dapat RM1,499. Mak aih, sampai beribu benda alah camni.
Dari review pengguna, diorang cakap Medela pump ni mahal sebab motor pump dia kecil sangat. Besar tapak tangan je, memang betul-betul portable la. Bila pump, tak ada bunyi bising, breast shield dia pun sangat lembut dan tak sakit. Bestnyerrr.
Pic source.

Ok fine. Breast pump adalah keperluan. Tapi Medela Freestyle adalah kehendak ye.

Baru-baru ni aku survey blog kawan aku, WAWA'Z DONUT. Dia buat promotion breast pum brand Autumnz dengan Eve Love. Aku pernah pakai Autumnz, along aku punya. Ok jugak. Best. Along aku beli full set RM 600. Aku berkenan kat satu offer ni. Murah giler RM 438. Dalam tu ada:-

-Autumnz Passion Double Electric Breastpump (Convertible to manual pump)
-Cooler Bag
-Ice Pack
-Milk Storage bottle
-Milk Storage plastic

Pendek kata pakej ni ada semua yang aku nak dengan harga mampu milik jugak la. 1/3 je dari harga Medela tadi. Nak kebetulan pulak year end bonus dah dekat ni. Tak payahla nak merengek dengan cik abang nak beli benda-benda personal camni =) Sambil-sambil tu boleh tolong-tolong bisnes kawan jugak kan. hikhik.

Sebelum decide nak beli ni, nak survey-survey lagi kot-kot ada lagi offer yang lebih berbaloi-baloi.

P/s: Takde ke sesape nak sedekah Medela FreeStyle yang dah tak guna ke, nak letgo 2nd hand punya murah-murah ke. Lai, lai... 

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol