Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

HB Dah Naik - 4th Check up


Assalamualaikum momies.
Tadi pagi dah pergi klinik untuk 4th check up. Dah 2 minggu since 3rd check up. Ingat lagi tak 3, 4 hari lepas entri aku sebelum ni yang aku cerita aku minum Jus Pamoga. Aku pun ada janji, kalau ada perkembangan yang baik, aku akan share.
Berat, naik 44-45kg.
Hb, naik 10.5 - 11.4.
Alhamdulillah, perkembangan yang sangat positif walaupun aku dah stop ambil iron tablet yang warna coklat tu. Sebenarnya, start je minum Jus Pamoga tu aku terus stop ambil Iron tablet tu. Nak uji keberkesanan dia la. Hasilnya, nampak tak kat ruangan yang tulis HB tu, Hb aku dah mula naik. Kalau tak nampak, double click gambar ye, hikhik.


Baru rasa happy sikit HB naik. Sekali urine test pulak sangkut. Ada kencing kotor sikit. Tapi yang ni no hal la, memang salah aku. Aku tak minum air putih langsung. Lepas ni balik minum air putih banyak-banyak je, pastu rebus barli. Konfem clear.


Semalam kan aku ada post, nak beli botol susu untuk adik Adam, kenalah tau babyboy ke babygirl. Setel je result lab dekat KK Kuala Kemaman a.k.a KK hazabedah, aku ajak B pergi Klinik Rabiah scan baby. Doktor konfemkan sekali lagi cyst tu memang dah tak ada. Baby ok, cuma saiz kecil sikit dan uri kat bawah (tapi doktor cakap nanti akan pusing balik). 
Sadly, tak nampak babyboy ke babygirl. Hukhuk. Camne nak beli botol TT yang kaler-kaler tu?


Nampaknya beli botol ni je lah. Sama macam abang Adam.

Pic source
20 weeks. Baby, nape kepit kaki sayang?


Minggu ni Meconium (black substance) dah terbentuk dalam perut baby. Hasil dari baby yang duk menelan air ketuban dia. Benda ni nanti bila baby first 'poopoo' orang tua-tua panggil 'tahi gagak'.
Kulit baby pulak diselaputi lapisan putih (vernix caseosa) yang melidungi kulit dia akibat lama sangat 'berenang' dalam amniotic fluid.
By the way, minggu ni dah 20 minggu kan. Aku dah dapat rasa baby bergerak-gerak dalam my belly. Agak aktif di waktu petang. Macam Adam dulu jugak. Macam agak lambat sebab dah 20 weeks tapi normallah, mungkin sebelum ni kecik lagi kot.
Pape pun, yeehaa HB dah naik! Makanan sunnah telah menukarkan ini:-

pic source
kepada ini:-

pic source

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol