Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Macam-Macam Adam

Salam mommies. 
Semalam, B kerja malam. Biasanya turn B kerja malam, either aku & Adam pergi tidur rumah aki atau aki & nenek datang tidur rumah kami. Kalau ikutkan memanglah penat nak ulang-alik camtu. Aku punya reason senang je. Faktor keselamatan dan kesihatan. Lately, aku memang selang sehari atau dua hari cramp kaki tengah-tengah malam. Susah jugak kalau tak ada orang. Memang menangis la jawabnya. Sakit woo.

Tapi kalau aki dengan nenek pulak, banyaklah sebabnya tak nak biarkan aku dengan Adam berdua ni. Takut aku sakit tengah malam ke, Adam melalak tengah malam ke, Adam tak sihat ke (tersedak susu, kembung perut, muntah, gigitan serangga, etc, etc, btw mama dan abah aku mampu letak 
 1001 kemungkinan di sini), Adam bangun tengah-tengah malam tapi mama dia tidur mampus (aku la tu) pastu Adam bangun merayap, keluar dari bilik, merangkak sampai dapur, capai benda-benda bahaya, bla bla bla. Begitulah tingginya tahap imaginasi abah dan mama aku. Diorang memang tak percaya aku jaga anak. 
Krik krik.....(bunyik serangga)

Tapi malam tadi, entah mimpi apa abah nak balik. Bimbangkan rumah dia agaknya. Mama pun nak ikut sekali. Lepas tidurkan Adam, aku angkut semua tilam, gebar, kat ruang tamu. Best jugak lepak-lepak dua beranak depan tv.

Tepat kol 12.05 pagi abah whatsapp. 
"Salam angah, Adam bangun tak? Kalau dia bangun sms abah pergi sana".


Mak aih, sampai gitu sekali dia tak caya kat aku jaga anak. Oklah, snap gambar Adam sekeping.

Opps!! Sorry Adam. 'Ter' on flash.
Haa, yang ni baru ok.

Ok, send W/App kat aki. Jangan bimbang aki, anak tido lena je ni. Kalau tak percaya lagi tak taulah nak kata ape. Siap hantar bukti bergambar nih. Hihi.

Pukul 2 pagi abah w/app lagi. Pastu pukul 3 ada lagi. Dekat kol 5 baru aku reply.

 

Aku pun baru bangun jugak sebenarnya. Aku bangun pun, sebab dak temok dah terjaga. Tak nak tido balik dah.


Tok! Tok! Tok! "Assalamualaikum." Tengok-tengok, aki dah tercongok depan rumah. Dengan tongkatnya, dengan berembun. Aki datang jalan kaki aje. 
"Abah bimbang nanti takde orang nak layan Adam nak main." 
"Dahtu, mama tau tak abah datang ni?"
"Mama dengan Izzah tengah lena. Tak sedar pun abah keluar ni."

Seterusnya tak payah cerita la. Aki dengan cucu pun start la buat drama, Adam pun start la mengada-ngada, kunun-kunun macam dah 4 abad tak jumpa aki. Heh.

Itulah cerita kami bertiga pagi tadi. Puaslah Adam main ditemani mama dan aki dia. Elok je lagi setengah jam nak azan Subuh, Adam dah lena semula. 
"Abah nak balik dah Angah. Nak Subuh dah.
"Orait aki. Mekasih teman angah dengan Adam." 

Nampak tak kat atas aku ada mention beli tiket. Sebenarnya esok aku nak pegi training kat Johor. Nak tinggalkan Adam so hari ni main dengan dia puas-puas. Ni aku share gambar dia hari nih. 



Sengaja ambil gambar dia banyak-banyak hari ni. Buat bekal ubat rindu masa kat Johor esok. 4 hari jugak pergi nih. Macam manalah tak rindu kat budak nih. Bila budak dah sampai umur macam Adam ni, dia dah start macm-macam karenah. Karenah dia tu lah yang buat kita teringatkan dia bila tak ada depan mata. Contohnya macam masa kat office tiap-tiap hari. Seksa nak tunggu kol 5.30 petang.

Semua ni telatah Adam. Ni baru untuk hari ni aje ye.

Dah pandai merajuk. Buat hal sendiri. Ni kalau ada benda dia protes camnila.
Lupa pulak nak bagitau. Baru 2, 3 entri lepas aku cakap Adam belum pandai merangkak kan. Hari ni Adam dah cuba-cuba merangkak. Jasa karpet hitam putih ni la.

Taku-takut berani.

Dia merayau sekitar kawasan yang ada karpet aje.

Jeng, jeng, jeng....

Eh, eh, abah ada sini? Camne leh adik tak perasan ni?

Ok, tak tau sebab ape, tapi sambung merajuk balik.

Gudnite everyone. Saya dah mantok. Saya cepat-cepat tidur supaya tak payah mandi.
Bila dah penat, orang tukar diapers pun tak sedar dah.

Let's call it a day. Gud nite anak mama.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol