Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

KWSP Akaun II - Lawyer Fees

Hi mommies.

Ingat lagi sebelum ni pernah post kami perlukan hard cash dalam jumlah yang agak besar sebab nak bayar Lawyer Fees. Payment tu pulak kena settle segera kalau tak ada charge apa entah RM 500. "Amboi, amboi, kalau bab nak mintak duit tu laju aje korang kan."

Disebabkan oleh time restriction, aku dengan B tak dapat tunggu sampai aku dapat bonus untuk bayar peguam. Suka tak suka, we have to go with third option which is guna my EPF money akaun II. Tahukah korang kita boleh utilize duit EPF kita untuk tujuan beli rumah atau apa-apa yang berkaitan rumah la. Jangan pulak bagitau diorang korang nak guna duit tu buat beli perabot rumah, bayar muka kereta baru, pergi melancong. Takde sape nak layan ko dik.

Untuk penerangan lebih lanjut pasal macam mana nak keluarkan duit EPF ni, boleh klik LINK ni. Sirius weh, kalau korang datang pejabat KWSP tu dengan dokumen-dokumen yang dah lengkap, urusan ni akan makan masa tak sampai 10 minit pun. Antara dokumen-dokumen yang perlu:-

1) Copy IC

2) Borang Pengeluaran


3) Copy S&P


Kalau korang nak duit tu dikreditkan terus ke akaun, jangan lupa untuk provide no. akaun dari akaun bank yang masih aktif. Pegawai tu cakap, duit akan masuk akaun kita lepas 3 hari bekerja. Senang je kan. Dalam hujan renyai-renyai waktu lunch hour tadi, B amik aku kat tempat kerja, fotokopi dokumen-dokumen berkenaan, submit, pastu dah boleh balik dah. Form dia pun mudah nak fill in, urusan pun mudah, cepat, pendek kata serba-serbi senanglah. Aku rasa KWSP la jabatan gomen yang paling senang nak berurusan. Langsung tak banyak karenah.

Oklah, sampai sini dulu. Nak pukul 5 dah. Nak sambung kerja sikit lagi before balik. Nanti, bila duit dah masuk, aku dah setel bayar lawyer, aku update lagi k. Bye.

3 comments:

  1. Salam. Sorry baru komen kat post lama awak. Saya nak tanya kalau saya dpt loan 100% utk rumah boleh ke keluarkan kwsp 2 utk bayar segala legal fees? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je. Saya pun camtu, 100% loan. Ok je takde masalah.

      Delete
  2. Nak tanya boleh ke klu nk kluarkan lebih ..
    Contohny lawyer fee 4k tp nk kluarkan 8k sbb selebihnya nk renovate rumah?

    ReplyDelete

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol