Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

First Time Adam Makan =)


Assalamualaikum readers.

Hari ni nak cerita pasal first time Adam makan solid food. Since Adam dah ready untuk makan, aku pun start google dan cari bahan bacaan pasal makanan yang sesuai untuk baby yang baru mula makan dan cara-cara penyediaan. Mostly buah-buahan dengan bubur kosong aje yang Adam boleh makan dengan syarat makanan dikisar hancur (puree) dan teksturnya mestilah cair.

Minggu lepas, bila aku berura-ura nak start bagi Adam makan, semua orang excited. Nak tengok betapa gemuk Adam akan jadi bila dia dah start makan. Paling excited tentulah aki dan neneknya. Terus suruh ateh buat bubur nasi, blend, dah siap terus suap cucu dia. Sayu sikit hati masa ni sebenarnya, sebab kalau boleh aku nak jadi orang pertama yang suap makanan ke mulut Adam. tapi mengenangkan betapa happynya semua orang, aku pun jadi happy sama.

Nampak tak betapa tidak rela muka dia disuap makan?
Adam kecil lagi. Dia belum overcome dia punya tounge-thrust reflex (perkara normal bagi bayi), jadi dia asyik luah keluar bubur tu. Overall, percubaan pertama kami tak berjaya. Tapi oklah, sebagai introduction kat Adam dengan solid food.

Ingat lagi aku ada beli ice case kat Daiso masa pergi Kuantan ritu? Kalau tak ingat, meh nak tampal gambau sekali lagi.


Bekas dah ada. Tinggal nak buat pureenya aje. Gigihlah aku dengan B cari gerai buah sampai ke Pahang sebab nak kasi anak makan buah. Padahal memang duduk kat sempadan Pahang pun, ceit!


Inilah hasil tangkapan. Aku plan nak bagi Adam banana puree, apple puree, pear + dragon fruit puree. Ni macam selera emaknya aje kan. Aku dengar, avokado pun sedap. budak-budak suka makan. Tapi mana nak cari avokado kat gerai buah ni. Dekat pasaraya adalah.

Percubaan pertama aku ialah pisang. Guess what? Adam suka sangat! Habis sebiji pisang tu Adam makan. Paling syok bila dapat suap sendiri anak kita makan. Dapat pulak tengok dia makan dengan berseleranya.

Sampai comot camni jadinya muka anak mama.
Aku tak ambil gambar puree pisang tu, sebab pisang bila dah dilenyek @ dikisar warnanya macam pisang yang lebam tu. Warna tak menarik langsung, tapi bau wangi. Rasa pun sedap. 
Tak percaya? Tengok muka Adam yang lesu sebelum makan pisang.



Lepas makan, terus jadi ceria cenggini. Hihi.



Hihi. Gurau je. Pape pun syukur Alhamdulillah Adam dah mula makan. Takdelah susah sangat nak bagi anak makan sebenarnya. 
Mood: Tak sabar nak cuba buah-buah lain pulak.

P/s: Umur Adam masa mula consume solid food ni, 4 bulan setengah. Tak payah nak hentam-hentam aku cakap awal-awal dah bagi makan. Lepas makan ni aku terus check berapa kali dia 'poopoo' sehari, warna & tekstur najis tu. Tak ada masalah, so boleh proceed InsyaAllah. 

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol