Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Kereta Idaman


Godek-godek post lama mengingatkan balik aku pada may plan to have a new car before I turn 30. 
Me so old (-_-)

Mengikut pandangan pakar kewangan yang aku ada baca kat internet, sebelum kita dapat achieve status financial free (simpanan 3 bulan gaji, 6 bulan gaji, 9 bulan gaji, bebas hutang, simpanan RM1.2 juta a.k.a financial free) adalah kurang bijak kalau kita beli kereta baru. Sebab kita akan tanggung peratus susut nilai yang besar. Kalau ko kaya macam Tan Sri syed Mokhtar Al-Bukhary tu citer lain ye.

Tapi hari ni, tak nak sembang pasal financial goal. Tunggu aku jadi jutawan baru aku bagi advise kat korang.  Miahaha. Hari ni mood nak verangan sket. Aku nak cerita pasal kereta idaman aku dan B. Bayangkanlah kami ni orang kaya yang duit tak abis makan. Kuang3x. 

Kalau aku kaya, kalau aku kaya (lagu altimet) aku nak beli.....

Pic Source

Tadaaa... Cantik tak? Aku teringin giler nak Kia Optima ni. Lawa kan (berdarah hidung). Kaler, opkos la putih seperti gambar di atas. Huhu. Dulu, aku minat dengan Hyundai Elantra (gambar korang google lah sendirik, hihi). Nampak macam feminin jek. Tapi sekali terpandang K5 ni, jatuh cinta suda. 

Haih, Bilalah nak mampu pakai ni. Angan-angan tinggal angan-angan la nampaknya.

Pic Source

Haa, yang ni pulak kereta idaman B. Nissan Teana 2.5 (rasanya yang 3.5 pun ada, giler ah). Smart jugak. Kaler: aku pun tak tau B nak kaler apa. Sebab dia selalu cakap Teana, tapi tak cakap kaler apa. 

Aku tanya B, K5 dengan Teana mana lagi cun? Mana B lagi prefer? B cakap K5 pun cantik, tapi Teana nampak elegen. K5 tu macam sporty. Itulah jawapan die. Macam tak menjawab soklan jek, hahah.

Bayangkanlah aku dengan B pakai dua kereta ni. Peh, untuk bayar ansuran kereta aje dah lebih RM4K/month. Tu belum masuk hutang rumah, PTPTN, bil, fuel, barang dapur, bla bla bla. Kurang-kurang gaji aku kena RM10K, B pun gaji RM10K (berdarah lagi hidung).

Ala, tak salah pun verangan. Bukan pergi rompak bank pun. Takde menjejaskan sape-sape pun. Yelah, manalah tau kot-kot satu hari nanti dapat rezeki terpijak, grab jelah satu. Apa ada hal? 
Cakap berkenan.

#Pray 4 GAZA

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol