Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

From Kuala Krai, With love - Adam Admitted to Ward


Sepatutnya Sabtu lepas kami gerak ke Kuala Krai. This is kami punya trip balik kampung untuk June (kami memang balik kampung sebulan sekali). Kampung B la. Kampung aku dah balik tiap-tiap hari. B tak tahan rindu ma dia. Hehe. Balik kali ni kami ada agenda. Kena pergi Penang, hantar adik B, Alif further study.

Tapi pagi tu batuk Adam menjadi-jadi,. Adam belum sihat lagi. Aku insist jugak-jugak kat B, macam manapun sebelum balik kampung nak buat check up Adam. Kenapa bunyi kuat sangat bila dia bernafas. Padahal Adam tak pernah skip makan ubat pun.




Kami buat check up dekat hospital tempat Adam lahir ritu, Hospital Pakar PRK Muip. Doktor pakar kanak-kanak yang check Adam cakap paru-paru Adam dah penuh dengan kahak sebab masa mula-mula kena tu Adam tak on antibiotic dan terus suggest Adam warded 5-7 hari bergantung pada tahap keseriusan dia tu.

Alamak, patutnya rini nak balik kampung pastu nak pergi Penang. Agagagaga. Tapi takpe, kesihatan Adam lagi penting!

Sebelum jumpa doktor, abang misi ni check Adam punya bp dan Oxygen level dulu.
Tengok tu, masamnya muka Adam =(

Lepas tu kami dibawa ke bilik Xray ni untuk xray Adam punya chest. Abah je yang masuk, abang misi tak bagi mama masuk.

Finally, he's warded. Masa ni aku tidurkan dia sebab dia kena 'puasa' for chest fisio.
Doktor cakap Adam's warded sebab diorang nak pantau Adam beberapa hari. Kalau takat nak makan ubat kat rumah pun boleh bagi. Tapi kena buat regular neb dan chest fisio. Sebab tulah. Tak taulah camne gamaknya keadaan, tapi ada rasa berdebar jugak takut prosedur dia menyakitkan Adam.

Tengok tu, sampai-sampai wad terus kena neb.

Hari tu memang kitorang kelam kabut sangat. We're not even plan for this. Tengahari tu B balik rumah untuk ambil baju kami dan Adam. Sementara B drive balik Kemaman, aku dah kol mama siap-siap mintak tolong mama packing barang-barang Adam. All his toiletries, pakaian, toys (nak lekakan dia), blanket etc, etc. Harap-harap takde barang yang ter'missed'. 

 First day Adam dekat wad, lepas neb diorang suruh get ready for his first chest fisio. Adam kena 'puasa' dari pukul 2-4 petang. Macam-macam cara aku buat taknak bagi dia teringatkan susu. Main dengan dia, dukung jalan-jalan pusing bilik (2 jam lama woo), last-last aku dodoikan dia tidur. Pukul 4 diorang datang ambil Adam. Aku dah siap-siap pakai tudung, sekali nurse tu cakap "Eh, puan tak payah ikut takpe, saya ambil baby je."

Heh, lepas je diorang ambil Adam, aku dengan rasa curiga terus la bukak YouTube tengok macam mana prosedur chest physioteraphy ni. Menitik jugakla air mata ni tengok video tuh. Camnilah diorang buat kat Adam rupanya. Lepas tepuk-tepuk belakang, sedut keluar kahak-kahak dari peparu dia. Semua baby dalam video yang aku tengok tu nangis kuat giler. Agaknya sebab tulah diorang tak bagi aku ikut. Takut aku mengamuk agaknya. Agaknyalah.

Aki datang melawat Adam. Baru lepas buat chest physio, air mata pun tak kering lagi.

B dah sampai awal-awal lagi dengan mama (lepas ambil barang). Petang tu baru abah sampai dengan ateh dan abang teh. Aku dengan B kuar jap belikan dinner untuk aki dan nenek. Nasib baiklah kitorang kat tengah-tengah bandar Kuantan. Restoran berlambak-lambak. Malam pulak atuk, ude satu famili datang visit. Siap bawak nasik goreng banyak-banyak. Since kami dah makan, nasi goreng tu kami simpan untuk sahur pagi nanti. Esok dah 1 Ramadhan. Sambut Ramadhan dekat spital la jawabnya.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol