Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tabung Simpanan Adam


Amalan orang Melayu kita ni, kalau ada baby baru lahir mesti kena bagi hadiah kan (Bersedekah adalah sangat sangat sangat digalakkan dalam Islam). Sampaikan ada orang yang kurang berduit segan nak melawat orang baru bersalin tangan kosong (perlu ke sampai camtu?) Atau kadang-kadang kita sanggup tangguh melawat baby yang baru lahir sampailah berkesempatan belikan hadiah. 

Ada dua orang ofis mate aku yang isteri diorang bersalin. Hadiah dah beli, tapi takde masa. Aku cuti, B kerja. B cuti, aku pulak kerja. Hohoh. Tapi tu lah point dia, pergi dengan tangan kosong tidak sekali-kali. Bagus jugak adat ni, at least kita tumpang meraikan bila ada yang sambut kelahirang baby diorang.

Selain bagi hadiah, ada jugak yang prefer bagi duit dan biar parents decide sendiri apa yang nak dibeli. Aku rasa this is a good practice. Sebab apa? Yelah, cuma parents je yang tau barang keperluan apa yang belum cukup lagi. Selalunya parents sangat excited shopping barang baby (especially those first timer) dan dah completekan semua listed necessities sebelum baby lahir lagi. 

Ini semua dah beli beberapa bulan sebelum Adam lahir. 

Jadi, kalau kita bagi barang yang diorang dah ada, membazir je barang tu tak guna. Macam tu jugak kalau beli baju. Kita beli baju for newborn, sekali tengok besar gedabak baby dia. Maka tak padan. Huhu. Baik kita bagi duit, biar parents beli apa yang benar-benar perlu @ kalau semua pun dah beli bolehlah duit tu disimpan untuk kegunaan masa depan si bayi. 

Adam pun macam tu. Banyak jugak duit Adam dapat, termasuk sumbangan company aku dengan company B, RM1300++. Alhamdulillah, murahnya rezeki Adam. Bagi aku dan B, InsyaAllah selagi Allah masih bagi kami kudrat untuk mencari rezeki, duit Adam tu kami takkan usik, kami akan tanggung keperluan Adam. Lagipun memang tanggungjawab kami sebagai ibubapa untuk sediakan semua keperluan Adam semampunya. Takkan Adam nak kena tanggung diri sendiri pulak.
Dia kan budak lagi. Hehe.

Sekarang ni aku masih dalam fasa perbincangan dengan B kat mana kami nak simpan duit Adam. Mana boleh aku dengan B je ada tabung. Adam pun kenalah ada jugak. Ada beberapa choices yang kami sedang pertimbangkan:-

1. TABUNG HAJI
2. ASB
3. PRUDENTIAL

1) So far, Tabung Haji is on top of our list. Seawal umur 1 hari dah boleh register dengan syarat baby dah ada Sijil Kelahiran (sekarang dah tak ada MyKid, tak tau kenapa) plus ibu bapa sebagai penama. Lagipun dia dah potong zakat siap-siap bak kata ofis mate aku. Tadi aku bukak Tabung Haji punya website, dia cakap mula-mula ada RM2.00 je dah boleh bukak akaun. Selain tu, kelebihan Tabung Haji:-


2) ASB pulak bagus sebab dividennya lagi tinggi dari TH . Tapi yang lecehnya pulak sebab belum ditolak zakat. Takut terbabas pulak tak bayar zakat simpanan 2.5% tu nanti.

3) Last but not least Prudential. Aku macam berkenan jugak dengan pelan PRUmy child tu. Ok jugak privilage yang dioarang offer tu. Kita boleh apply seawal minggu ke-18 kehamilan dengan syarat  ibu mestilah berusia antara 18-60 tahun. So, sape-sape rasa umur 60 pun still nak beranak lagi bolehlah apply awal-awal. Hehe.

Ada 3 pelan, PRUmy child untuk cover cost masalah kesihatan anak kita, PRUedusaver untuk pendidikan anak-anak dan PRUsaver kid pulak sebagai simpanan diorang masa akan datang.


Pic Source


Pic source
Wah, wah, dah macam agen Prudential pulak aku. Hihi. Aku ingat nak simpan semua duit Adam yang orang hadiah kat dia dalam akaun Tabung Haji. Monthly, aku saving untuk dia yang Prudential punya ni. Korang pulak? Kalau korang, korang pilih yang mana?

#Pray 4 GAZA

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol