Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

From Kuala Krai, With Love - Adam Warded Day 2


Update: Semalam tak dapat tidur pun. 
0130: Nurse datang suruh Adam buat neb. Pastu masa nak tidurkan dia, baringkan dia atas badan aku. Adam muntah atas aku. Lepas muntah terus macam lega.
0300: Adam merengek nak susu
0430: Nurse datang buat regular check up.
0500: Bangun sahur
0600: buat neb lagi sekali.

Hari ni 1st day puasa. Tapi pagi-pagi dah ada yang membengangkan aku, sekaligus menguruskan pahala puasa aku. Semalam, masa check up pukul 12 malam nurse tu pesan "esok fisio pukul 9 pagi ye puan. Pukul 7 baby kena puasa." Alih-alih pagi ni masa buat neb pukul 6 pagi, nurse shift pagi pulak bagitau fisio pukul 11, pukul 9 kena puasa. 

Aku pun confirmkan sekali lagi. Tengok schedule, rupa-rupanya pukul 11. Bayangkanlah kalau aku tak bagi Adam minum susu dari pukul 7 sampai pukul 11. Tak ke kebulur budak tu? Sepanjang warded ni, rutin harian Adam ialah makan antibiotic, regular neb (selang 4-5 jam), regular check up (check bp dan oksigen level) dan buat chest fisio. 

Antibiotik. Mujur Adam tak culas makan ubat.
Nebuliser machine yang diorang memang letak dalam bilik kami.
Nasal drop. Untuk titiskan dalam hidung in case Adam susah bernafas.
Paling seksa adalah masa kena puasa 2 jam sebelum buat fisio. Kadang-kadang, aku nak susukan dia 2 jam sebelum, tapi dia tidur. Dah sampai masa kena puasa, dia bangun nangis lapar. Pastu tengah elok-elok main, gelak-gelak, senyum-senyum, lepas diorang ambil baby buat fisio masa pulangkan tu teresak-esak tak abis lagi. Mata sampai bengkak menangis. Sedihnya aku. 

Lepas buat fisio. Kesian sangat.
Yang bestnye pasal hari kedua, lepas muntah semalam Adam is getting better. Pakar fisio tu pun cakap masa terapi ada banyak kahak yang keluar compare to semalam. Adam pun nampak makin ceria. 

Yang tak best pulak, hari ni Adam kena buat fisio sampai 2 kali. Pukul 11 pagi dan 4.30 petang. Masa petang tu, lepas diorang pulangkan Adam aku check ada darah kering sebelah dalam hidung Adam. Ya Allah, seksanya anak mama. 


Makin sihat.

Dah boleh senyum-senyum.

B pegang Adam. Nampak cam kekok aje.

Hari ni kami berbuka puasa dia hospital je. Alhamdulillah sangat, hari yang redup. Tak terasa langsung penat puasa. B ajak aku keluar pergi bazaar cari nasi dan lauk. Kami beli nasi beriani aje senag, malas nak fikir lauk lagipun cuma bertiga, aku, B dan mama.

Juadah berbuka yang ringkas.

Malamnya, dapat berita mak sedara aku kat Pekan warded kat Hospital pekan sebab heart attack. Abah emergency datang dengan ateh dan abang teh visit Adam dulu pastu baru tengok cek de.

"Tengoklah saya ni, kesian kan."

"Thihihi, tipu je."

Turun bawah hantar aki balik.
Latest info yang kami dapat masa pakar check Adam tadi, Adam dah much much better. Kalau condition dia keep better and better, esok boleh discharge. Bravo Adam!

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol