Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Zikir 7 Hari


Salam Jumaat sahabati. 
Di hari Jumaat ni, aku nak share benda yang simple tapi bermanfaat. Enjoy reading ^_^

Pic source

Abah pernah cakap, ilmu yang sedikit dengan amal yang konsisten a.k.a istiqomah adalah jauh lebih baik daripada ilmu yang banyak dengan sedikit amal. Kadang-kadang adalah lebih baik kita belajar ilmu yang mudah-mudah, zikir yang simple, doa yang pendek sebab lebih mudah untuk kita beramal dan amal tu melekat dengan diri kita.

Kadang-kadang (it happens to me), kita tau doa yang panjang-panjang, zikir yang hebat-hebat amalan para wali tapi dek kerana nipisnya iman kita ni, bila doa atau zikir tu agak panjang selalunya kita
 jadi malas nak beramal. Jadi, Imam Al-Ghazali sarankan kita beramal dengan zikir kat bawah ni. 1 zikir untuk 1 hari. Mudah

Pic Source

Gambar kat bawah ni, panduan untuk kita berzikir tanpa tasbih. Guna jari aje. Kecik-kecik dulu, abah pernah ajar aku camne nak berzikir guna ruas-ruas jari. Ini kalau korang rajin nak kira lah berapa kali nak bertasbih, bertahmid, bertakbir. Aku biasanya aku malas nak kira pun. Perhitungan yang sebenar hanyalah di sisi Allah. Siapalah kita nak menghitung-hitung amal kita yang sikit ni, ye dak?

Pic source: orang hantor whatsapp kat aku..huhu..

Senangkan nak beramal? Kalau gambar-gambar kat atas ni masih tak dapat memotivasikan hati kita untuk mengingat Allah, jom pakat-pakat rasa malu kat pokok, pasir, batu, haiwan-haiwan dan udara di sekeliling kita yang setiap saat berzikir mengingatiNya.
Jom buat. Senang je.

Pic Source

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol