Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

HB Drop - 3rd & 4th Check Up


3rd CHECK UP (13th Oct 2013)


               Lepas scan baby dan doktor cakap baby sihat walafiat, aku pun meneruskan rutin check up macam biasa. Cuma boring sebab kena menunggu lama la. Entri ni pun aku combine 3rd & 4th check up sebab tak ada benda yang penting nak cerita sangat. Persamaannya cuma nurse dah start monitor aku punya Hb sebab Hb aku dah start menurun. Diorang pulak yang susah hati sebab aku punya Hb turun. Aku tak susah hati pun. Aku susah hati dengan preparatiom nak sambut Raya Haji lagi dua hari adalah. Mihmihmih.

               Masa 3rd check up ni, kandungan aku dah masuk 18 minggu. Masa ni Hb aku start drop tapi belum sampai ke tahap membimbangkan la. Status aku dalam Buku Pink masih  'Keadaan Ibu Memuaskan'. Nurse yang consult masa tu suruh banyakkan rehat, continue makan pil-pil yang diorang bagi dan monitor kalau-kalau ada tanda pendarahan aje.

                   Itu memang mendatangkan kelegaan yang teramat sangat la kat aku (rupanya sementara aje). Klah, sebab takde gambar menarik masa pergi check up ritu, aku tempek gambar masa raya haji jelah.Hihi.


Macam nilah rupa 'Ibu yang memuaskan' tu. Bapak tak berapa memuaskan sangat, ngeh3x.

4th CHECK UP (13th Nov 2013)

               This time ada cerita yang agak menarik sket di minggu ke-23. Dipendekkan cerita, ikutkan aku punya schedule, my next c/up 26/12/2013. Aku pun tak bother sangat kenapa jarak antara previous and current c/up lebih dari sebulan. Bagi aku normallah tu kot sebab aku pun baru 5 bulan lebih. Maybe lagi dekat dengan due date c/up akan lebih kerap. Tapi tetiba satu hari tu B call aku dari Kelantan. (Waktu ni B di Kuala Krai, dia dengan famili nak pergi Shah Alam, adik dia konvo.) Aku tak ikut sebab B pergi whole week. Cuti tahunan aku dah tak banyak hujung-hujung tahun ni.

Sayang, tadi klinik kol abang. Dia cakap ayang dah lama tak pergi klinik.
             
               Haish, mana ada aku ponteng c/up. Memang belum sampai date dia lagi lah. Atas nasihat B, aku pun call balik Klinik Kesihatan tu. Nasib baik aku dah simpan siap-siap no phone Klinik Kesihatan tu. Aku bagitau je nama aku, terus nurse tanya "hah, awak nape lama tak datang klinik?" Aku bagitau elok-elok aku punya next c/up lambat lagi. Terus nurse tu macam cemas. "Alamak, dia salah tulis date tu. Patutnya dia nak tulis 26/11 bukan 26/12! Hurm, sepatutnya c/up dua minggu sekali, ni dah dekat sebulan ni. Boleh tak awak datang je 13hb ni, hari Rabu?" Aku ok je. Bukan salah aku pun.

5 bulan. Baby bump kecik aje =)

               Lepas kali kedua buat c/up aku dah pandai pergi sendiri. Tak payah B temankan lagi. Temujanji aku kali ni macam menghampakan sebab sekali lagi Hb aku drop. Tak best lah camni, dah dua kali berturut-turut turun. Kali ni dah kurang dari 11.0, so tak eloklah untuk baby punya progress. Nanti dia tak cukup oksigen =( Yang lain ok je, berat badan, blood pressure. Dahlah aku dah makan pil-pil vitamin tu ikut arahan. Sekarang status aku dah tukar dari 'Keadaan Ibu Memuaskan' kepada 'Anemia in Pregnancy'. Berdebar pulak aku. Nurse tu pesan,

kalau sakit perut, ada pendarahan, keluar tanda ke, sebelum 7 bulan immediately kena pergi hospital pastu pergi dekat Emergency ye. Kalau selepas 7 bulan boleh pergi Labour Room terus. Tak payah tunggu. Boleh beranak terus.

                Nurse suggest aku untuk start amik Iron tablets tu 2 biji sehari instead of sebiji macam sebelum ni. Selain tu, tak boleh depends pada ubat je. Aku sendiri kena ada efforts untuk makan lebih zat besi macam kerang, hati, bilis, sayur-sayuran hijau dll. Pastu dia cerita la keburukan anemia ni pada ibu dan fetal. Aku fahamlah apa dia cakap tu, tapi kalau memang dah dijaga pun tak naik-naik jugak nak buat camne? Aku dah memang ada anemia history dari kecik lagi, bukan masa mengandung ni je. Susah hati aku. Dah lah suami jauh di mata, ateh pulak sibuk nak kawin time tu (ade pulak kena-mengena dengan Hb.)

               Takpelah, nanti aku tanya dengan orang yang ada pengalaman pregnant macam mana nak naikkan balik Hb ni. Sob, sob. Apa lagi yang nak kena makan. Harap-harap akan makin ok nanti. Next c/up - lagi sebulan 18/12/2013.

Iron Tablets. Dah makan 2 biji/day pun still anemic lagi. Melampau tol. Dahlah busuk pil ni.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol