Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Mengira Gerak Janin - 5th Check Up


5th CHECK UP (18th Dec 2013)


              Result 1st and 2nd time scan baby ritu, nurse suruh kepilkan sekali dalam Buku Pink supaya senang doktor nak review nanti. Di minggu ke-28 (kandungan 7 bulan) ni aku dah kena mula mengira gerak janin. Mula pukul 9 pagi, dan kena take note masa gerakan ke-10.

            Kalau masa gerakan ke-10 kurang dari 12 tghari (terlalu cepat) atau lebih dari 10 malam (terlalu lambat) kena pegi hospital on the spot. Cara nak kesan pergerakan baby pulak, ialah bila kita rasa baby macam menendang tu. Kalau pergerakan tu 2, 3 kali berturut-turut, kita consider tu sebagai 1 pergerakan aje. Kalau beberapa minit kemudian ada rasa pergerakan lagi baru dikira sebagai pergerakan seterusnya. Macam yang aku cerita dalam entri sebelum ni, perut aku selalu menegang (start 7 bulan) pastu dia macam keras-keras gitu. Itu tak dikira sebagai pergerakan.

              Gerakan baby yang terlalu rapid atau terlalu slow indicate yang baby might have problem. Mengikut kata nurse tu lah. Takut dia terbelit tali pusat ke, lemas ke, heart beat dia terlalu slow ke, tak cukup oksigen ke. Late action boleh menyebabkan baby tak dapat diselamatkan. Ish3x. Aku kadang-kadang lupa nak bawak buku pink dtg office. Aku tanda dulu dalam diari, balik rumah baru tulis. Kalau aku kena berada di luar, aku akan ingat berapa kali dah baby gerak dan bila balik baru tanda.

                Dalam buku pink tu ada 3 page Carta Gerak Janin:-

v  28 – 31 Minggu Kehamilan
v  32 – 36 Minggu Kehamilan
v  36 Minggu Kehamilan – Bersalin

Tanda betul-betul & sila jangan mengelat.

            One thing I noticed about my baby, dia memang sangat kurang bergerak siang hari. Cuma kalau dia rasa sejuk bila mommy dia mandi, atau kaki tersentuh lantai bilik air, baby akan response dengan perut jadi sangat tegang. Tapi memang most of the time dia akan tidur siang. Elok je lepas orang azan Maghrib, baby pun memulakan aktiviti dia. Tamao duk diam dah. Especially time aku nak tido. Posisi tido aku yang paling baby tak suka adalah tido mengiring. Dua-dua side perut aku kena ‘side kick’.

Sebab tu aku punya chart yang 1st page tu kebanyakan masa dia 6.30 - 8.30 malam. Tapi tak pernah lagi sampai tengah malam baru habis 10 pergerakan.

             Itu cerita masa 7 bulan. Sekarang dah ok. Baby dah rajin. Dah pandai bangun pagi. Kalau dia tak bangun, aku tepuk-tepuk jugak perut kasi dia bangun. Mihmihmih. During my next check up aku bagitau nurse “baby saya tak gerak sangat kalau siang. Malam baru aktif. Normal ke tu?” Nurse tu jawab

“tak ada masalah. Cuma kalau boleh, pagi-pagi tu kejutkanlah dia. Kalau terbawa-bawa sampai ke lahir nanti, tak tidurlah jawabnya awak dengan suami awak. Tido siang, malam bangun nak main.”

Wokeh baby, sila bangun sekarang jugak!!


P/s: masa ni Hb aku dah naik sket. Menjadi la makan Pramilet tablet tu.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol