Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Ambil Kunci Rumah, Adam Demam Campak & 6th Check Up

Assalamualaikum mommies,
4th day cuti. Macam mana nak cakap ye. Hari ni aku panggil hari yang masam-masam manis. Macam cerita P.Ramlee. Ada bitter sweet and was a very hectic day. Penuh betul schedule rini. Planning aku weekend ni memang mintak cuti semalam dan hari ni so campur Sabtu Ahad dapat straight cuti empat hari. Macam aku cakap, ada banyak hal nak kena settle tapi kena hold sebab Adam tak sihat. Kesian Adam. 
Nak tak nak, today is last day cuti jadi kena settlekan semua hari ni.

1) BABY CHECK UP
Hari Ahad aku dah postpone checkup ke hari ni. Jadi pagi-pagi lagi dah tercongok dekat Klinik Kerajaan ni. Sepatutnya hari ni dah tak check HB sebab baru check masa 18hb ritu. Baru nak lega, sekali ada kencing kotor pulak. Alamak aih, benci betul bila ada problem camni sebab kena refer doktor pulak kat Klinik Geliga.


Dah alang-alang kena check dekat lab kuman jenis apa ada dalam urin aku, akak misi suruhlah bagi sample darah terus kat lab. Check HB aku. Hamekaw, dari 9.6 drop lagi jadi 9.1. Parah, parah. Aku pun tak tau nak makan apa lagi dah. Dr. Rhema suruh aku stop makan pil coklat yang klinik bagi tu. Dia suruh makan Iberet Folic Acid pulak. Tengok camne.



2) AMBIL KUNCI RUMAH
Next agenda, pergi ambil kunci rumah kami dekat pejabat Budibunda dekat Jalan Air Putih. Alhamdulillah. Another step closer nak masuk rumah baru kami. Thank you Allah. On the way pergi pejabat Budibunda ni, mama kol aku cakap adam nangis tak berhenti. Adam demam makin kuat. Mama cakap abah siap bebel aku dengan B sebab bawak Adam pergi pantai semalam. Anak tu dahla tengah tak sihat. Apa marah aku pulak? Marahlah B, dia yang sibuk sangat nak pergi semalam. Huh. Aku ni cuma bini yang taat setia aje.


3) CHENTA HATI DI PUNCAK ALAM
Along hantar gambar bebudak ni dekat Puncak Alam. Diorang baik-baik aje adanya. Windu anak-anak mommy (Hape kejadahnye ntah ajar anak-anak sedara panggil mommy, padahal anak sendiri panggil mama je pun).


4) PAMOGA, VCO & NEW PENDRIVE
Next lagi, ajak B pergi Center Point beli Pamoga for my HB yang dah drop giler-giler nih. Kat rumah punya dah habis. Dah berapa hari tak minum. Selain tu, aku beli VCO brand Catalyst ni dengan same reason mula-mula beli Pamoga dulu. Baca kat FB, ramai sangat orang cakap bagus. Bila bersalin tu koyak tak banyak. Aku pun bila dengar camtu memanglah teruja. Masa Adam dulu aku jahit sikit aje, tapi Adam cuma 2.8kg. Biasanya anak seterusnya akan lebih besar dari anak sulung. Takut jugak kalau koyak banyak. Sekarang pun dah nak masuk 8 bulan. Sepatutnya kena makan start 7 bulan. Lagi awal, lagi bagus. Catalyst VCO ni ada 2 jenis, jenis air dan kapsul. Aku pilih yang jenis kapsul, senang sikit nak telan.


Sebelum balik tu sempat lagi ajak B singgah kedai komputer beli pendrive baru. Pendrive lama aku tak tau letak mana. Senang je reason kita orang pompuan kalau nak beli barang baru kan.  

5) C-CREAM & SUPPLIMENT
Lagi-lagi next, kami singgah Farmasi Harmoni nak beli Iberet yang Dr. Rhema suggest tadi. Pastu beli Loratadine, resdung aku macam boleh tahan jugak teruknya sepanjang pregnancy ni. Aku dah refer Dr.Wee, dia cakap ada ubat yang elok tapi kena tunggu lepas aku bersalin. Elok je lepas aku bersalin, tak pergi-pergi dah klinik dia. Tak tahan gatal sebenarnya, duk bertahan degan ubat-ubat antihistamine camni je lah.

Warna pun dah merah macam darah. Tapi tak tahu lagi boleh tak memekatkan darah aku ni.
Tak lupa jugak, bekalan C-CREAM untuk anak dan bakal anak. Huhu. Krim ni memang a superb solution kalau anak-anak melecet kulit dekat area punggung dan celah kangkang ni. Sapu sekali je, petang nanti yang merah tu dah kembali ke warna kulit asal. Bekas besar camni cuma RM16. Aku beli 2 bekas besar, 1 nak bagi kat along. Kalau kena cara simpannya, boleh tahan sampai 3 tahun krim ni.


6) MUHAMMAD HANIF ZUFAR
Hari ni Zufar dah boleh balik rumah. Yay!! Dah dua hari kena tahan kat hospital. Tak sabar nak tengok ateh basuh berak baby, bangun tengah-tengah malam bancuh susu. Kihkihkih.

 



7) ADAM KENA DEMAM CAMPAK
Akhir sekali, nilah benda yang paling tak best hari ni. Yang lain semua dah settle. Esok boleh pergi kerja tak yah serabut otak. Cuma yang satu ni jek. Balik rumah tengok Adam kat rumah nenek tak bermaya sangat. Mama cakap Adam nangis sampai tak keluar suara, meracau masa tengah tidur, pastu tak nak pandang orang langsung. Malam ni baru kami perasan badan Adam keluar bintik-bintik merah. Rupa-rupanya Adam kena demam campak. Patutlah badan panas sangat, nangis sampai meracau. Alahai Adam -_-

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol