Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Detik Kelahiran Adam - Part II


Detik Kelahiran Adam - Part I

Aku tersedar bila B datang tepuk-tepuk muka. "Abang dah solat?" B angguk. "Abang doa untuk sayang?" B angguk lagi. B pegang tangan aku. Masa tu ubat tahan sakit tu mula bagi kesan. Bila ada contaction aku terjaga, bila sakit tu hilang aku terlelap semula. Cahaya pun samar-samar aje. Contraction dah makin kuat. Selang 10 minit sekali. 

Sepanjang masa itu, mulut aku terkumat-kamit baca doa Nabi Yunus. Minta Allah bagi keringanan. 
La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin. 
Tiada Tuhan selain engkau Ya Allah. Aku termasuk golongan orang yang menzalimi diriku sendiri.
Begitulah berulang-ulang sampai sakit tu makin kuat. Selang masa pun makin cepat. Dari 10 minit, kemudian 5 minit, 3 minit, 2 minit, 1 minit, 30 saat.......
Sakitnya mula tak terkata. Bibir rasa terketar-ketar. Ayat yang tadinya aku baca di mulut, tak mampu aku lafaz lagi. Tapi aku masih baca. Berulang-ulang. Dalam hati.

Setiap kali sakit tu datang, aku cuma mampu ucap Allahuakbar dan genggam tangan B kuat-kuat. Aku bersyukur lelaki yang dicintai ada di sisi di saat-saat nyawa seperti hampir terlepas dari jasad. Aku panggil B, "abang, abang..." B genggam tangan aku. Dia tunduk, dahinya diletak atas tangan aku yang dia genggam. Mulutnya terkumat-kamit tapi aku tak dapat dengar ayat yang dia baca.

Sakit tu makin kuat. Rasa macam nak meraung. Aku suruh B panggil bidan. Cakap kat bidan tu aku dah tak tahan. Bidan datang, periksa jalan sekali lagi. Baru 3cm. "Awak jangan teran dulu ye, jalan baru bukak 3cm. Nanti kepala baby awak bengkak." Confuse sangat masa tu. Bidan cakap jangan teran, tapi aku rasa macam baby ni nak keluar sangat-sangat dah. Aku bagitau bidan tu. "Sakit sangat ni, sakit sangat". Mungkin bidan tu nampak muka aku dah macam nak menangis (masa tu aku tak tau, mungkin muka aku dah biru, takpun dah tukar hijau agaknya), bidan tu cakap "cuba awak mengiring. Biasa kalau mengiring jalan cepat bukak."

B tolong cuba iringkan badan aku. Aku ingatkan, bila mengiring sakit tu akan lega sikit. Sekali, bila gerak je aku rasa macam pinggang aku dipatah-patahkan. Masa tu aku macam ada terjerit sikit (sebab tak tahan sakit) pastu aku rebahkan badan semula. Aku dah nangis masa tu "tak boleh mengiring...sakit.."

Time tu entah macam mana ateh boleh tetiba ada kat labour room. Ateh panggil aku, "angah, mama dengan abah semua dah sampai. Mama tak boleh masuk sebab Izzah nak mama teman dia". Aku angguk. Masa tu takde fikir dah segan ke, apa ke, aku duk fokus menahan sakit je.

Dalam keadaan aku tengah keluh kesah tu, tiba-tiba aku dengar suara baby menangis dari labour room sebelah. Masa tu dalam pukul 3 petang. Kuat sangat suara baby tu. Aku cepat-cepat Istighfar. Aku kena kuatkan semangat aku. Aku nak tengok baby aku. Dalam menahan tu, sakit tu makin lama makin kuat. Makin lama makin kuat. Macam tulah keadaannya sampai bidan periksa bukaan rahim sekali lagi dan kali ni dah 5cm. Masa ni Dr. Ayu sampai. Doktor baru je settle operate kat labour room sebelah. Ibu baby yang menangis tadi. Doktor cakap "good job dear, we're half way through".

Bila dengar doktor cakap macam tu, aku makin down. Aku rasa macam nak habis nyawa dah ni. Baru separuh jalan? lambat lagilah baby nak keluar nampaknya. Tapi rupanya tak lama lepas tu bidan periksa sekali lagi dah bukak 7cm. Ateh siap tanya lagi, kalau 10 cm dah boleh kan. Nurse tu cakap, "secara teorinya, bolehlah". Aku cakap "nurse, saya nak kencing". "Awak memang tengah kencinglah ni. Saya masukkan tiub untuk keluarkan air kencing tu. Kalau pundi kencing kosong nanti kepala baby senang turun". Lah, macam mana sendiri kencing pun boleh tak sedar ni. Malu, malu.

Tak lama lepas tu, bidan periksa sekali lagi dan dia cakap "ok, dah boleh ni. Kita belajar meneran dulu ye. Tarik nafas dalam-dalam, lepas tu teran sekali, panjang-panjang, lama. Jangan putus nafas." Dia suruh aku duduk dalam labour position, B angkat bahu aku dan pangku kepala. Bidan panggilkan doktor. Dr. Ayu tanya, "bolehke adik ada sekali ni?" Aku diam. Dr. Ayu kata "sakit sangatlah tu. Sampai tak boleh cakap dah."

Mula-mula aku meneran tu, aku asyik tercungap-cungap. Jadi kepala baby tu macam masuk balik (ateh cerita kat aku). Aku teran lagi, teran lagi, doktor cakap bagus-bagus dah 1/4 keluar ni. "Awak pandai teran, sekejap je baby dah nak keluar ni". Tengah-tengah bersalin tu aku rasa dahaga yang teramat sangat. Aku bagitau B "abang, nak air". B suakan botol air selusuh ke mulut aku. Lepas minum, sambung balik. Bila tak tahan sangat aku macam nak terjerit, geleng-geleng kepala, B pujuk "sayang, sekejap lagi kita nak jumpa Adam. Sayang nak tengok Adam kan."

Aku genggam tangan B sekuat hati, kerahkan segala kudrat yang ada, dengan nafas yang hampir sampai di hujung-hujung aku, aku teran habis daya, paling kuat, paling lama. Dan kepala baby pun keluar.
"Ok, kepala dah keluar. Teran sekali lagi, lama-lama, panjang-panjang, kita nak keluarkan badan dia". Aku teran sekali lagi, kali ni tak sesakit masa kepala baby nak keluar tadi. Senang aje badan baby tu keluar.

Alhamdulillah.

Aku tak kena episiotomi. Luka pun tak banyak.
Aku meneran lebih kurang 15 minit baby dah keluar.
Berkat kalimatullah.

Masa doktor sedang keluarkan uri, jahit luka, baby dah dibawak keluar untuk dibersihkan. Ateh dengan B ikut baby keluar. Sekejap ateh datang semula tunjuk gambar ni.

Subhanallah, anak aku.

Lepas selesai semuanya, aku ucap terima kasih dekat Dr. Ayu dan bidan yang tolong aku. Rasa lega sangat. Sekelip mata semua sakit yang tak tertahan tadi, hilang. Dua orang nurse datang, alihkan badan aku atas bed lain, tolak aku keluar labour room. Masa tu ada sorang lagi nurse datang letakkan baby yang dah siap bedung atas lengan aku. Diorang hantar kami ke wad. Baby kena culik masuk bilik kaca dulu. Aku masuk bilik aku yang dah penuh dengan sedara-mara. Huhu. Meriah sungguh. Abah, mama, Izzah, atuk, aunty, ude sekeluarga, pokdi sekeluarga, ateh dan abang teh. Wah, macam hari raya pulak.


Baby dibawak keluar dari Labour Room.

Mulut baby dibersihkan.

Bersihkan badan baby.

Timbang berat baby.

Pakaikan pampers.

Pakaikan baju.

B azan dan qamatkan baby.

Pertama kali dakap anak kami.

B tahnikkan baby.

Malam tu kami minta nurse hantar baby ke bilik. Sedara-mara nak tengok =)

With me.

Breakfast pagi esoknya.

Pagi-pagi lagi dah culik baby dari bilik kaca.

Aunty Chandra datang melawat.

Sebelum bawa baby balik.

Ahli keluarga baru kami.

With Umie.

Esok harinya. Di rumah.

Buah hati kami.

P/s: Momen-momen ini, adalah yang terindah bagi saya. Saat paling getir, tapi paling bahagia. Kenangan ini sangat berharga dan istimewa sebab itulah saya mengambil masa sangat lama dengan entri ini. 
Terima kasih semua yang datang melawat. Adik-beradik, saudara-mara, kawan-kawan aku dan B, dan semua. Terima kasih abah dan mama, inspirasiku. Terima kasih B, sumber kekuatanku. Terima kasih semua yang datang meraikan lahirnya Anugerah Terindah kami. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol